تبلیغات
شیراز سرعت - قاتلی بنام هوندا 125 (honda 125cc ,CDI 125cc ,CG 125 cc)

 

صفحه اصلی

تماس با ما

آرشیو مطالب

shzspeed@gmail.com

 
  کاربر مهمان، خوش آمدید!


قاتلی بنام هوندا 125 (honda 125cc ,CDI 125cc ,CG 125 cc)
هوندای ژاپن پروژه CG125 را سال 1975 استارت زد و اولین مدلش را در 1976 آماده فروش کرد. شد .


تا سال 2008 این خودرو فقط در خود ژاپن تولید می‌شد. سال 1985 این شرکت برای عرضه سی‌جی 125 به بازارهای اروپایی، ‌خط تولیدهای مجزایی در برزیل و ترکیه نیز تاسیس کرده بود. با توقف فعالیت کارخانه ژاپنی، دو خط دیگر هم‌چنان به کار خود ادامه دادند. تا اینکه در سال 2008 نیز این دو کشور به دلایل ایمنی و زیست محیطی از تولید موتور فوق سر باز زدند. در حال حاضر تنها کشوری که سی‌جی 125 تولید می‌کند پاکستان است. در انگلستان آن را به عنوان یک موتور آماتور برای آموزش و رفت و آمدهای ساده می‌شناسند.
عبارت 125 در نام این موتور به خاطر حجم پیشرانه‌اش بود که دقیقا 125 سی‌سی می‌شد. عبارت CG نیز مخفف نوعی از پایش سوخت است. اگر دقت کرده باشید،‌ مدل‌های جدیدش را با کد CDI می‌شناسند.

مشخصات فنی موتور سیکلت CG125 DMI
______________________________________________________

ابعاد کلی موتور سیکلت    1020*745*1900 mm2                        
فاصله دو محور                 1200 mm3                                        
اندازه لاستیک جلو             2.5*184                                           
اندازه لاستیک عقب           3*175                                              
وزن کل                             102 kg6                                           
حجم باک بنزین                  9.2 Lit7                                           
مدل انجین                        CG 125 8                                         
نوع انجین                         چهار زمانه ، تک سیلندر، هواخنک         
سیستم روشن کننده        هندل پایی                                        
سیستم برق و جرقه        12 ( CDI )11                                     
مصرف سوخت ECE           کمتر از 2.7 لیتر در 100 کیلومتر             
نوع روغن                         SAE 10/40 w13                                 
حجم سیلندر                    124.04 cm 3 14                                
حداکثر توان                      8.2 kw@8500 (kw@8500) rpm15       
حداکثر گشتاور                 10nm@7000rpm16                           
ضریب تراکم                     9.0:117                                           
سیستم جعبه دنده           4 Speed                                          
باطری                             12 V , 3 Ah                                      
______________________________________________________

سی‌جی در ایران
شاید نخستین روزهایی که این موتور پا به ایران گذاشت سال 1976 و در ایام انقلاب بود. بسیاری از گردشگران خارجی این موتور را یکی از نمادهای عجیب می‌‌دانستند چراکه آنها سی‌جی 125 را اغلب یک موتور از رده خارج و فراموش‌ شده تلقی می‌کردند. این موتور روزی نماد لوکس‌گرایی و تجمل‌گرایی بود ولی به سرعت تبدیل به یک محصول کار شد.


در دنیای امروزکه وسایل نقلیه نقش مهمی در زندگی دارند هر کسی بنا بر نیاز خود به سراغ یک نوع وسیله نقلیه میرود اما در کشور ما با توجه به سهمیه بندی بنزین و ترافیک شهری و همچنین مهم بودن قیمت برای خریداران بسیاری به دنبال خرید یک موتورسیکلت هستند تا بتوانند به راحتی از چنگال ترافیک شهرهای بزرگ مثل تهران در برخی از ساعت هنگام رفتن به محل کار یا بازگشت از ان بگریزند البته برخی نیز به امرار معاش از طریق موتورسیکلت میپردازند به همین دلیل اهمیت وسیله نقلیه ارزان قیمت با تعمیرات آسان و ارزان مثل CG125 معلوم میشود

تفاوت CG125 با CDI 125 

در سال 1357 این موتورسیکلت با نام CG125 به ایران امد سیستم جرقه زنی شمع ها در این موتور از نوع پلاتین بود در سال 71 سیستم جرقه زنی شمع ها و برق رسانی موتور تغییر کرد و از نوع مگنتی CDI شد به همین دلیل این موتور از سال 71 به بعد به نام CDI 125 معروف شد تفاوت CG125 و CDI125 فقط در همین سیستم جرقه زنی شمع ها است سیستم پلاتینی از نطر تعمیرات بسیار سخت است و هر موتورسازی هم نمیتواند ان را تعمیر کند و برای تعویض پلاتین میباست دستگاه برق موتور کامل باز شود که این کار خیلی زمان بر است .


پس از استقبالی که از CDI شد در سال 75 تعدادی از شرکت های تولید کننده موتورسیکلت تصمیم گرفتند موتوری شبیه به CDI را با قیمت ارزان تر وارد بازار کنند به همین خاطر به سراغ قطعه سازان چینی رفتند و قطعات چینی CDI را وارد بازار کردند و پس از سر هم بندی در کارخانه های خودشان موتورسیکلتی چینی و کاملا کپی برابر با اصل هوندا CDI را به نام طرح CDI و با نام هایی چون نامی , تکتاز , هرمز و غیره وارد بازار کردند در ابتدا به دلیل کیفیت ساخت پایین ان مورد توجه قرار نگرفت ولی پس از انکه شرکت تیزرو در سال 84 منحل شد دیگر CDI وارد بازار نشد و از ان موقع به بعد استفاده از موتورسیکلت های طرح CDI زیاد شد و بازار فروش این موتورسیکلت بی کیفیت رونق فراوانی گرفت قیمت ارزان در کنار تعمیرات اسان و ارزان از دو ویژگی مهمی است که همیشه باعث استقبال از این موتور در ایران شده این موتور هم نان اور بسیار از اقشار ضعیف شده است و هم در زمین های کشاورزی پا به پای کشاورزان کار میکند .در شهرهای بزرگی مثله تهران از این موتور برای پیک موتوری و مسافرکشی در سطح شهر استفاده میشود .
از همه مهمتر در بین جوانهای عاشق هیجان و دنبال سرگرمی وسیله ای مثلا ارزان(پول یک کادکس 200 یا Ax1) برای تخلیه روانی و زدن حرکات نمایشی محسوب میشود که عرضه تقاضای این محصول را به شدت بالا برده است .



با وجود این محبوبیت، این محصول هرگز نمی‌تواند مطابق با استانداردهای روز آلایندگی و ایمنی دنیا باشد. میزان مرگ و میری که با این موتور و نسخه‌های مشابه آن ثبت شده سر به فلک می‌زند.
کمکهای ضعیف بخصوص در نسلهای جدید ک تماما چینی با کیفیت خیلی ضعیف میباشند 
سرعتی که برای وزن فوق العاده سبک و هندلینگ و شاسی ضعیف این موتور بالا میباشد
سیستم روشنایی ضعیف
آینه های بی کیفیت و پر لرزش
ترمزهای ضعیف
و...

همه دلیلی بر این هستند که این موتور محبوب در بین قشر ضعیف ایرانی به یک قاتل تمام عیار تبدیل شده و سالانه جان جوانان بسیاری از این مرز و بوم را به مانند اتومبیل پراید بگیرد .



در سال 96 قانونی تصویب و عملی شده است که بر مبنای آن اجازه تولید موتورهای کاربراتوری را به شرکتهای سودجوی داخلی را نمی دهند و همگی موظف بر این شدند تا از سیستم انژکتوری استفاده کنند که میتواند امیدی باشد که این سرآغازی بر هر چه استانداردتر شدن موتورهای پردرخواست داخلی شود .
هر چند در سالهای اخیر همین بدنه را با حجم 200 سی سی تولید کرده اند و گفته ها حاکی از به بازار آمدن نسخهء 250 سی سی با این بدنه میباشد که میتوان از این به بعد از آن به عنوان ارابهء مرگ یاد کرد و بهترین راه مثله خیلی از کشورها از جمله خود کشور سازنده یعنی ژاپن از رده خارج کردن و توقف کامل تولید این سری موتورسیکلتها در قرن 21 می باشد .


مرتبط با : موتورسواری
برچسب ها : مشخصات-سی جی-سی دی آِی-CG-CDI-هوندا-125 سی سی-

نوشته شده توسط shz speed در سه شنبه 12 اردیبهشت 1396

نظرات (

مطالب پیشین

» موتورسواران برتر موتو جی پی MotoGP
» قاتلی بنام هوندا 125 (honda 125cc ,CDI 125cc ,CG 125 cc)
» تاریخچه شورلت کامارو (Chevrolet Camaro)
» فورد موستانگ اسب وحشی آمریکایی (Ford Mustang)
» تاریخچه و تاسیس بنلی (Benelli)
» سری جدید عکسهای گروه پسران کورش (پاییز 95)
» تاریخچه ساخت نخستین خودرو
» تاریخچه صنعت خودرو ایران
» تاریخچه و تاسیس بنز (Mercedes-Benz)
» تاریخچه و تاسیس آئودی (Audi)
» راههای افزایش سرعت موتورسواری
» آشنایی و مشخصات موتورهای کراس(Cross) ,تریل(Duall Sport یا Trail) و تریال(Trial)
» تور پاسارگاد سال 95
» مفایسه توربوشارژر و سوپرشارژر
» اگزوز اسپرت و عملکرد بهتر در خروجی موتور

» لیست کامل مطالب ارسالی



جستجو در این وب:

Google      Yahoo      MSN
کد متن افکت دار
نویسندگان :
» shz speed

آمار بازدید :
» تعداد مطالب :
» تعداد نویسندگان :
» آخرین بروز رسانی :
» بازدید امروز :
» بازدید دیروز :
» بازدید این ماه :
» بازدید ماه قبل :
» بازدید کل :
» آخرین بازدید :


لینکستان

برقی میمونم تا برگردی
فدراسیون موتورسواری و اتومبیلرانی ایران
اخبار موتور در ایران و خارج
اخبار فرمول1
بایک نیوز
پرشین موتور
سایت Carnp

.:: لیست کامل لینکستان ::.