تبلیغات
شیراز سرعت - تاریخچه شورلت کامارو (Chevrolet Camaro)

 

صفحه اصلی

تماس با ما

آرشیو مطالب

shzspeed@gmail.com

 
  کاربر مهمان، خوش آمدید!


تاریخچه شورلت کامارو (Chevrolet Camaro)
کامارو یکی از مدل‌های محبوب خودروهای کمپانی جنرال موتورز تحت برند شورلت میباشد که در طبقه بندی ها گاهی پونی کار و گاهی ماسل کار (خودرو عضلانی) نامیده شده است.
کامارو در 29 سپتامبر 1966 روی خط تولید رفت و به عنوان مدل 67 به فروش رسید یعنی یکسال دیرتر از ماستنگ و سه سال هم زودتر از چلنجر پا به عرصه گذاشت .


میتوان گفت که دهه 60 میلادی اوج شکوفایی آمریکاییها بوده است و غولهای آمریکایی ساخته شده در آن زمان همچنان در جهان  لقب قلدرترینها را در هزارهء دوم با خود یدک میکشند .
هنوز کسی درست نمی داند که واژه Camaro یعنی چه. عده ای ریشه آن را واژه ای فرانسوی، به معنی دوست می دانند. دیگران معتقدند جنرال موتورز برای سردرگم کردن فورد، نامی بدون مفهوم را برگزیده است. وقتی در زمان رونمایی، معنی نام کامارو از مدیران شورولت پرسیده شد، این جواب دریافت شد که این نام حیوان کوچکی است که موستانگ را می بلعد! 


تا سال 2002 چهار نسل از کامارو تولید شده بود که در این سال متوقف شد. سپس دوباره نام کامارو روی مدلی مفهومی زنده شد که از 16 مارس 2009 تولید نسل پنجم شروع شد.

نسل اول: از 1967 تا 1969
داستان ظهور کامارو آغاز می شود. دقیقا ۲۶ سپتامبر سال ۱۹۶۶ جنرال موتورز مالک شورولت اعلام کرد: محصولی جدید از این زیرمجموعه اش را تولید کرده است. همین ابتدای کار، هشت مدل پیشرانه برای آن در نظر گرفته شد. ساده ترین مدل، نمونه ای به حجم ۲۳۰ کیوبیک اینچ (۸/۳ لیتر) با آرایش شش سیلندر خطی با ۱۴۰ اسب بخار نیرو تولید شد. بعد از آن قوی ترین مدل، نمونه ای به حجم ۴۲۷ کیوبیک اینچ (۷ لیتر) با آرایش هشت سیلندر Vشکل با ۴۲۵ اسب بخار توان بود. پیشرانه های هشت سیلندر و انتقال قدرت RWD (محور متحرک عقب) سنت خودروهای آمریکایی بودند. علاقه مندان به کامارو می دانند که سری SS (سوپر اسپرت)، RS (رالی اسپرت) و Z۲۸ این خودرو چه جذابیتی و کششی دارد. اس. اس مذکور جوانان سرکش را دیوانه تر می کرد. مجموعا از شورولت کامارو در نسل اول، ۲۴۳ هزار و ۸۵ دستگاه تولید و فروخته شد.

 
نسل دوم: از 1970 تا 1981
کسی باور نمی کرد که چهره یک آمریکایی بتواند با جگوار و آستون مارتین انگلیسی و حتی آلفا رومئو و فراری ایتالیایی مقابله کند. علاوه بر تمام پیشرانه های نسل اول، یک مدل وحشتناک ۴۵۴ کیوبیک اینچی (۴/۷لیتری) هشت سیلندر Vشکل نیز روی خط تولید رفت. گفته می شود بهترین طراحی های تمام دوران کامارو مربوط به همین نسل دوم است. بهترین Z۲۸ تاریخ شامل پیشرانه ای ۷/۵ لیتری با ۳۶۰ اسب بخار نیرو و ۵۲۰ نیو تن متر گشتاور در همین دوران راهی بازار شد. سال ۱۹۷۳ درست اوایل فعالیت موسسه ملی امنیت بزرگراه های آمریکا NHTSA، کامارو تست ساده ای را تجربه کرد. با وجود ورق های فولاد و لوله های آلیاژی در سرتاسر بدنه، می شد پیش بینی هم کرد که نتیجه قابل قبول باشد. سال ۱۹۷۴ تیراژ تولید تمام سری های کامارو به بیش از ۱۵۰ هزار دستگاه رسید و این یعنی برابری با هیولاهایی همچون پلایموث Barracuda و دوج Challenger. داستان تولیدات نسل دوم کامارو نیز با ۲۸۲ هزار و ۵۷۱ دستگاه به پایان رسید.


نسل سوم: از 1982 تا 1992
دوران سخت و سیاه کامارو با نسل سوم آغاز شد. طراحی این نسل الگوبرداری واضحی از پونتیاک Fire Bird همان سال بود. بعضی کارشناسان و متخصصان معتقد بودند؛ این یک حرکت حرفه ای از سمت GM به منظور شوک دادن به بازار و کاهش سطح توقع مشتری بوده است. اما عده دیگر این عقیده را داشتند که ایده پردازی های شورولت برای این خودرو به پایان رسیده است. با کاهش تعداد و حجم پیشرانه ها، تمرکز اصلی روی امکانات و دیگر قابلیت های خودرو مانند چسبندگی و فرمان پذیری معطوف شد. مهم ترین اتفاق این دوره، تولید یک مدل بچه گانه ۵/۲ لیتری چهار سیلندر بود. پیشرانه ای که می توانست ۱۱۲ اسب بخار نیرو تولید کند. سال ۱۹۸۴ مجله Road & Track این کامارو را به عنوان یکی از ۱۲ سوپراسپرت برتر انتخاب کرد. با ورود به دهه ۹۰ کم کم طراحی های کامارو قابل قبول تر می شد. تولید ۳۵ هزار و ۴۵ دستگاه با توجه به آن همه دردسر، رقم بدی نبود.


نسل چهارم: از 1993 تا 2002
گویی کامارو در میان دنیای مدرن و سنتی، گیر افتاده است. ظاهر و باطن، هم پایبند به اصالت قدیم است و هم با شیطنتی خاص، پیرو مدرنیته. تولید نسل چهارم کامارو دیگر در آمریکا محقق نشد. ادامه کار را خط تولید کانادا به عهده گرفت. دیگر تغییر عمده، اضافه شدن یک پیشرانه شش سیلندر جدید نه با آرایش خطی بلکه به صورت Vشکل به لیست فروش بود. این پیشرانه با حجم ۴/۳ لیتر، ۱۶۰ اسب بخار نیرو تولید می کرد. سال ۱۹۹۵ با معنادار شدن بحث مصرف و بهای سوخت، دیگر کسی میل به خرید مدل های حجیم و پرمصرف قدیم را نداشت. قبل از ورود به هزاره جدید، آمار فروش با حدود ۳۰ هزار دستگاه در سال، آنچنان چشمگیر نشان نمی داد. آخرین تیری که کامارو در نسل چهارم خود شلیک کرد، یک SS روباز با چهره ای بسیار متفاوت بود. خودرو مذکور تا مدت ها زیر پای پلیس ایالتی آمریکا بود.


نسل پنجم: از 2010 تا کنون
پس از نزدیک به هشت سال وقفه، صرف ۷۴۰ میلیون دلار هزینه و تامل روی تولید یک محصول جدید، نسل پنجم با افتخاری در حد و اندازه های نام کامارو معرفی شد. ابهت و جذبه مدل جدید، احساس بی نظیری را القا می کند. ابعادش نشان می داد که دیر یا زود جدالی بین او و دوج Challenger شکل می گیرد. سه پیشرانه برای این کامارو تولید شد که بهترینش ۲/۶ لیتری هشت سیلندر Vشکل با ۴۰۰ اسب بخار نیرو و ۵۶۰ نیو تن متر گشتاور بود. انبوهی از مکانیز م های مدرن برای کامارو جدید در نظر گرفته شده بود که پیشتر روی هیچ کدام از مدل ها دیده نمی شد. محبوبیت کامارو نسل پنجم با حضور در فیلم Transformers دوچندان شد. تا پایان سال ۲۰۱۰ دقیقا ۸۱ هزار و ۲۲۹ دستگاه از نسل پنجم کامارو تولید و فروخته شد.




مرتبط با : اتومبلیلرانی
برچسب ها : تاریخچه-شورلت-کامارو-ترنسفورمر-chevrolet-camaro-transformer-

نوشته شده توسط shz speed در یکشنبه 10 اردیبهشت 1396

نظرات (

مطالب پیشین

» مستند موتورسواری Hitting the Apex
» موتورسواران برتر موتو جی پی MotoGP
» قاتلی بنام هوندا 125 (honda 125cc ,CDI 125cc ,CG 125 cc)
» تاریخچه شورلت کامارو (Chevrolet Camaro)
» فورد موستانگ اسب وحشی آمریکایی (Ford Mustang)
» تاریخچه و تاسیس بنلی (Benelli)
» سری جدید عکسهای گروه پسران کورش (پاییز 95)
» تاریخچه ساخت نخستین خودرو
» تاریخچه صنعت خودرو ایران
» تاریخچه و تاسیس بنز (Mercedes-Benz)
» تاریخچه و تاسیس آئودی (Audi)
» راههای افزایش سرعت موتورسواری
» آشنایی و مشخصات موتورهای کراس(Cross) ,تریل(Duall Sport یا Trail) و تریال(Trial)
» تور پاسارگاد سال 95
» مفایسه توربوشارژر و سوپرشارژر

» لیست کامل مطالب ارسالی



جستجو در این وب:

Google      Yahoo      MSN
کد متن افکت دار
نویسندگان :
» shz speed

آمار بازدید :
» تعداد مطالب :
» تعداد نویسندگان :
» آخرین بروز رسانی :
» بازدید امروز :
» بازدید دیروز :
» بازدید این ماه :
» بازدید ماه قبل :
» بازدید کل :
» آخرین بازدید :


لینکستان

برقی میمونم تا برگردی
فدراسیون موتورسواری و اتومبیلرانی ایران
اخبار موتور در ایران و خارج
اخبار فرمول1
بایک نیوز
پرشین موتور
سایت Carnp

.:: لیست کامل لینکستان ::.