تبلیغات
شیراز سرعت - مفایسه توربوشارژر و سوپرشارژر

 

صفحه اصلی

تماس با ما

آرشیو مطالب

shzspeed@gmail.com

 
  کاربر مهمان، خوش آمدید!


مفایسه توربوشارژر و سوپرشارژر
توربوشارژر و سوپرشارژر هر دو به این منظور طراحی شده اند که هوای بیشتری به داخل موتور بفرستند تا توان موتور افزایش یابد و این کار را از طریق فشرده کردن هوا انجام می دهند.


توربو شارژر توسط آلفرد بوچی (سوئیسی) که مهندس مکانیک بود، اختراع و مورد استفاده قرار داده شد. اصلی‌ترین چالش برای اختراع توربو شارژر٬تولید موتورهایی با ابعاد کوچک و وزن کمتر با قدرت بیشتر بود. بدین منظور توربینی ساخته شد تا انرژی (تلف شده) حاصل از خروج دود از اگزوز را به صورت بهینه مورد استفاده قرار دهد. 



تفاوت اصلی این دو سیستم منبع نیرویی است که کمپرسور آنها را به کار می اندازد و توربین را می چرخاند. سوپرشارژر از طریق یک تسمه مستقیما به موتور وصل می شود و مانند دینام و واتر پمپ توسط موتور چرخانده می شود. ولی توربوشارژر نیروی چرخش خود را از گازهای خروجی موتور تامین می کند به این صورت که در مسیر گازهای خروجی یک توربین قرار داده شده که متصل به کمپرسور توربوشارژر است و در اثر فشار گازهای خروجی این توربین به چرخش در می آید و گردش آن از این طریق به کمپرسور منتقل می شود و آن را نیز می چرخاند.



در هر دو سیستم مزایا و معایبی وجود دارد. از نظر تئوری توربوشارژر بازدهی بهتری دارد زیرا از انرژی هدر رفته در گازهای خروجی برای چرخش خود استفاده می کند اما از طرف دیگر توربوشارژر تا حدی مسیر خروج دود را مسدود کرده و مقداری فشار منفی یا Back-Pressure ایجاد می کند و تا موقعی که دور موتور بالا نرود بوست زیادی تولید نمی کند و باعث به وجود آمدن لگ یا تاخیر در دورهای پایینتر می شود.



نصب سوپرشارژر آسانتر و کم هزینه تر است زیرا نیازی به تغییر در سیستم خروجی موتور نیست. از آنجایی که سوپرشارژر نیروی خود را مستقیما از پولی میل لنگ دریافت می کند مشکل تاخیر یا لگ بسیار کمتر از توربوشارژر است زیرا نیازی به بالا رفتن دور موتور و افزایش فشار گازهای خروجی ندارد و به همین دلیل موتورهای مجهز به سوپرشارژر منحنی گشتاور صافتری دارد و برای رانندگی شهری مناسبتر است. البته در سیستمهای مدرن توربوشارژر با استفاده از توربین با پره های متغیر تا حد زیادی مشکل لگ برطرف شده است. ( در توربو شارژر ها تا از روشن شدن موتور تا رسیدن به دور موتوری که توان چرخاندن پره های توربین را داشته باشد مدت زمانی طول میکشد که باعث تاخیر در قدرت موتور شود اما در سوپرشارژرها به دلیل اینکه سوپرشارژر همراه با روشن شدن موتور روشن شده و تاخیر در پرخورانی وجود ندارد . به این پدیده که در توربوشارژرها وجود دارد پس افت (Lag) میگویند .)

 هم در موتورهای بنزینی و هم دیزلی از توربوشارژر استفاده می شود ولی سوپرشارژر بیشتر در موتورهای بنزینی کاربرد دارد و به ندرت در موتور دیزل از آن استفاده می شود. بر خلاف سوپرشارژر، توربوشارژر به دلیل فشار و حرارت بالاتر ضرر و زیان بیشتری به موتور می زند و این حرارت زیاد به قطعات موتور سرایت می کند و علاوه بر اینکه از عمر و دوام قطعات می کاهد باعث افت قدرت نیز می شود و به همین دلیل نیاز به خنک کنندگی بیشتری دارد که از طریق اینترکولر انجام می شود. همچنین احتمال خطر آتش سوزی به دلیل حرارت بالاتر در توربوشارژر بیشتر است. به کار افتادن و افزایش بوست ناگهانی توربوشارژر در دور موتورهای بالاتر فشار زیادی به سیستم انتقال قدرت وارد می کند.



یکی از راههای که می توانیم میزان پس افت توربوشارژرها را  کاهش داد استفاده از توربوشارژرهای کوچک استفاده نمائیم زیرا توربوشارژرهای کوچک سریعتر شتاب گرفته و در دور پائین موتور تقویت بهتری ایجاد می نمایند اما نمی توانند تقویت بیشتری را در دورهای بالای موتور که ما نیاز به وارد نمودن حجم بیشتری از هوا به موتور هستیم را تولید کنند و نباید دور توربین گاز در آنها خیلی بالا رود. در جاهائی که ما نیاز به شتاب بالا در توربین گاز و مقدار بیشتری از هوای ورودی به موتور داریم می توانیم از دو توربو شارژر کوچک که به صورت مجزا از یکدیگر می باشند، استفاده نمائیم که شرکتهای خودروسازی همچون تویوتا ، آئودی ، مزدا این نوع توربوشارژر را در برخی از تولیدات خود به کار برده اند . به توربوشارژرهای فوق توربوشارژرهای دوقلو (Twin Turbocharger) نیز می گویند. البته توربو شارژر چون ازخروجی موتور نیرو می‌گیرد پس در نتیجه خود مانعی در برابر خروج دود خروجی می‌شود بدین منظور برای خارج شدن هرچه بهتر دود از هدرز دود استفاده می‌کنند. هدرز متشکل از چند لوله با ابعاد و آلیاژ خاص است که بر روی منیفولد دود نصب می‌شود.لازم به ذکر است که قطعات تشکیل دهنده موتورهای دارای توربو شارژر شامل پیستون٬شاتون٫میل لنگ و.. دارای آلیاژ (محکم)متفاوتی می باشند .

برای رسیدن به اسب بخار یکسان، توربوشارژر نیاز به بوست بیشتری نسبت به سوپرشارژر دارد زیرا گرمای بیش از حد منیفولد دود به هوای فشرده شده سرایت کرده و دمای آن را بسیار بالا می برد. گردش سوپرشارژر توسط میل لنگ حدود 20 درصد از توان موتور را می گیرد ولی این 20 درصد افت قدرت ارزش 46 درصد افزایش قدرت که در اثر نصب سوپرشارژر به دست می آید را دارد.




نتیجه ای که در کل گرفته میشود :

سوپرشارژرها برای روشن و خاموش شدنشان اصلا نیازی به تشریفات ندارند!!! ماشین را استارت بزنید سوپرشارژر هم روشن و سوئیچ را دربیاورید تا خاموش شود. ولی توربوشارژرها حساس هستند و اصولی در موردشان باید رعایت شود . اگر بدرفتاری ببینند سریع خراب می شوند. قبل خاموش کردن موتور حداقل ۳۰ ثانیه باید ماشین را روشن نگه داشت تا نسوزد و قبل از راه افتادن هم موتور رو باید خوب گرم کرد وگرنه باز هم احتمال سوختگی وجود دارد.





مرتبط با : اتومبلیلرانی موتورسواری
برچسب ها : توربوشارژر-سوپرشارژر-توربو-تقویت-تیونینگ-turbo-

نوشته شده توسط shz speed در یکشنبه 18 مهر 1395

نظرات (

مطالب پیشین

» موتورسواران برتر موتو جی پی MotoGP
» قاتلی بنام هوندا 125 (honda 125cc ,CDI 125cc ,CG 125 cc)
» تاریخچه شورلت کامارو (Chevrolet Camaro)
» فورد موستانگ اسب وحشی آمریکایی (Ford Mustang)
» تاریخچه و تاسیس بنلی (Benelli)
» سری جدید عکسهای گروه پسران کورش (پاییز 95)
» تاریخچه ساخت نخستین خودرو
» تاریخچه صنعت خودرو ایران
» تاریخچه و تاسیس بنز (Mercedes-Benz)
» تاریخچه و تاسیس آئودی (Audi)
» راههای افزایش سرعت موتورسواری
» آشنایی و مشخصات موتورهای کراس(Cross) ,تریل(Duall Sport یا Trail) و تریال(Trial)
» تور پاسارگاد سال 95
» مفایسه توربوشارژر و سوپرشارژر
» اگزوز اسپرت و عملکرد بهتر در خروجی موتور

» لیست کامل مطالب ارسالی



جستجو در این وب:

Google      Yahoo      MSN
کد متن افکت دار
نویسندگان :
» shz speed

آمار بازدید :
» تعداد مطالب :
» تعداد نویسندگان :
» آخرین بروز رسانی :
» بازدید امروز :
» بازدید دیروز :
» بازدید این ماه :
» بازدید ماه قبل :
» بازدید کل :
» آخرین بازدید :


لینکستان

برقی میمونم تا برگردی
فدراسیون موتورسواری و اتومبیلرانی ایران
اخبار موتور در ایران و خارج
اخبار فرمول1
بایک نیوز
پرشین موتور
سایت Carnp

.:: لیست کامل لینکستان ::.