تبلیغات
شیراز سرعت - اگزوز اسپرت و عملکرد بهتر در خروجی موتور

 

صفحه اصلی

تماس با ما

آرشیو مطالب

shzspeed@gmail.com

 
  کاربر مهمان، خوش آمدید!


اگزوز اسپرت و عملکرد بهتر در خروجی موتور

زمانی که در سیلندر عمل احتراق رخ میدهد هوا و بنزین در اثر جرقه شمع منفجر شده و نیرو تولید می کند اما برای ایجاد انفجار قویتر باید هوا و سوخت بیشتری وارد سیلندر گردد تا احتراق کامل تر صورت گیرد.برای ورودهوای بیشتر راه های زیادی وجود دارد . استفاده از پر خورانی مثل توربو و سوپر شارژر یا استفاده از اینتیک( مجرای ورودی هوا) یا فیلتر هوای اسپرت و ... که همکی باعث ورود هوای بیشتر به سیلندر ها می شوند.


هوای بیشتر باعث تزریق سوخت بیشتر نیز می شود. در این شرایط یک احتراق کامل و قوی خواهیم داشت. اما پس از احتراق دود حاصل از این مرحله باید سیلندر را ترک کند تا فرصت برای احتراق بعدی به وجود آید. اما بحث سر این موضوع است که دود سیلندر را چگونه ترک کند؟؟ این موضوع کاملا واضح و آشکار است که دود هرچه سریع تر و بهتر خارج شود، هوای بیشتری می تواند جایگزین شود پس سیستم اگزوز نقش بسیار مهمی را در افزایش قدرت خودرو بازی می کند. اولین قطعه ای که در مسیر دود قرار میگیرد سوپاپ ها و مجاری آنها می باشند. امروزه معمولا سوپاپ ها را از نوع سدیمی انتخاب می کنند تا گرمای اضافی به خود نگرفته و سریع خنک شوند ، خنک شدن سوپاپ ها باعث می شود که سوپاپ دوده نگیرد.

دوده نگرفتن سوپاپ ها نیز باعث می شود تا مجاری تخلیه دود کاملا باز و تمیز باقی بماند.  این کار مقاومت مسیر را در برابر دود خروجی کم کرده و دود راحت تر تخلیه می شود. البته نوع بنزینی که در خودرو استفاده می شود نیز بسیار مهم است هر چه اکتان بنزین بالا تر باشد بهسوزی آن نیز بالاتر بوده در نتیجه دود کمتری تولید می کند. و سوپاپ ها نیز دوده نمی گیرند.محل بعدی عبور دود مجاری سرسیلندر است. یکی از راه هایی که موسسات تیونینگ به آن متوسل می شوند گشاد کردن این مجاری است. گشاد کردن و صیقلی  کردن این مجاری باعث می شود سیلندر برای تخلیه دود هیچ فشاری تحمل نکند و همچنین مقاومتی در برابر این دود خروجی وجود نداشته باشد.

امروزه اکثر خودروها سرسیلندر آلومینیومی دارد آلومینیوم ضریب انتقال حرارت بسیار خوبی داشته و همچنین در مقابل دود خروجی مقاومت بسیار پایینی دارد. اما بعدر از سوپاپ ها و سرسیلندر نوبت به منیفولد خروجی میرسد. این قطعه که در اکثر خودروهای تولید داخل چدنی است اولین خروجی است که بعد از سرسیلندر دود را به سمت لوله اگزوز هدایت می کند. این قطعه، معمولا یکپارچه بوده و از لوله های بزرگی تشکیل می شود که دود را به لوله اگزوز  هدایت می کند. اگر خروجی های این قطعه  و لوله های آن در مقابل دود مقاومت نشان دهند دود داخل سیلندر مانده و کامل تخلیه نمی شود. پس هرچه بتوان قوس این قطعه را کم کرد  و مجاری آن را صاف و صیقلی تر شکل داد دود سریعتر سیلندر را ترک می کند.به ابن گونه منیفولد ها هدرز گفته می شود . هدرز در واقع منیفولد بهسازی شده است. این قطعه که معمولا استیل می باشد مجاری گشاد تر و قطور تری داشته که با توجه به طراحی این قطعه و قوس مجاری آن دود به راحتی از این مجاری خارج می شود. خارج شدن سریع و آسان دود باعث ایجاد سرعت در پر شدن سیلندر و بالا رفتن راندمان موتور  می شود  . هدرز خودروهای تولید داخل همچون سمند، 206، 405ة پارس و ... به صورت استاندارد در بازار یافت میشود فقط باید دقت داشت که جنس با کیفیت ومعتبر خریداری کرد تا بتواند نیاز شما را برطرف کند. اما پس از هدرز، اگزوز و مسیر آن است . لوله اگزوز یکی از مهمترین قسمت های سیستم تخلیه است جنس این قطعه و متعلقات آن باید مقاومت کمی در برابر دود خروجی داشته باشد. امروزه اکثر لوله های اگزوز استیل بوده تا بتوانند دود را به راحتی به سمت بیرون هدایت کنند. همچنین این لوله باید سبک باشد. هم اکنون شرکت های معتبری در حال ساخت الیاژهای سبک و در عین حال با مقاومت کمتر برای اگزوز خودروها می باشند.



لامبوگینی مورسیه لاگو از سیستم اگزوزی بهره میگیرد که آلیاژی خاص آن را از انواع مشابه خود 30 کیلوگرم سبکتر کرده است. این موضوع باعث کاهش وزن خودرو و در مقابل افزایش شتاب و کاهش مصرف سوخت میشود. همچنین چون لوله اگزوز در پایین ترین نقطه خودروقرار دارد با سبکتر شدن آن نقطه ثقل خودرونیز تغییر کرده و پایداری بهتری به خودرو می دهد. قطر لوله اگزوز با توجه به قدرت،کاربر آن و شرایط کار کرد موتور تعیین میشود، پس نمی توان از هر لوله اگزوزی برای هر خودرویی استفاده کرد. 

اما هاوارد :


 هاوارد نوعی لوله اگزوز اسپرت است که علاوه بر ایجاد صدای زیبا باعث افزایش قدرت موتور نیز می شود.اکنون شرکتهای معتبر تولید اگزوز حتی در نوع صدای تولیدی نیز به مشتری خود حق انتخاب می دهند. هاوارد از جنس استیل بوده و باعث تخلیه راحت تر دود می شود. هاوارد ها در مارک ها و برند های مختلف در بازار عرضه می شوند. اگر جنس با کیفیت بخرید هیچ تاثیر منفی در خودرو  نخواهد داشت. البته باید این نکته را یادآور شوم که هاوارد بدون هدرز یا هدرز بدون هاوارد تاثیر چندانی بر خودرو نخواهد داشت. این دو قطعه مکمل یک دیگر بوده و در صورت استفاده از هردو می توانید حداقل 10 درصد به توان خودروی خود بیافزایید. نصب این دو قطعه باغث افزایش مصرف سوخت در حد محسوسی می شود. همینطور افزایش شتاب را به راحتی احساس خواهید کرد. ایجاد صدای اسپرت و زیبا نیز از دیگر فواید نصب هاوارد و هدرز به حساب می آید. 

 امروزه در بین جوانان نصب اگزوز اسپرت بسیار دیده می شود . انجام کارهایی که از نظر فنی کاملا غیر منطقی بوده و جز ایجاد صدای آزار دهنده هیچ خاصیت دیگری ندارد. یکی از این کارها برداشتن منبع است ایجاد صدای گوش خراش و آلدگی محیط زیست از معایب این کار است. افزایش مصرف سوخت بدون افزایش شتاب نیز این مساله را تایید می کند. عده ای محتویات داخی منبع را خرج کرده و در آن تغییراتی ایجاد می کنند و سپس توسط یک شیر که توسط دست باز یا بسته می شود مسیر دود را تغییر میدهند. که این کار صدای آزار دهنده ای ایجاد کرده و تاثیری هم در شتاب خودرو ندارد. بهترین راه استفاده از هدرز و هاوارد استاندارد است که با کیفیت های بالا برای هر خودرویی یافت می شود. 

خودروهایی که از اگزوز آنها شعله خارج می شود:


 این خودروها مجهز به (back fire) یا(exhaust flamer) هستند. این دستگاه ها که اصلا سیستم پیچیده ای ندارند بدین صورت عمل میکند که مجموعه دارای یک شمع بوده که در مسیر اگزوز قرار گرفته و تولید جرقه میکند ، سپس کیت سیستم برای چند لحظه جرقه یک شمع و سیلندر را قطع کرده و مخلوط سوخت و هوا بدون اینکه محترق شوند از سیلندر خارج شده و در مسیر اگزوز بر اثر جرقه شمع موجود محترق شده و تولید شعله میکنند.این سیستم با یک دکمه و توسط راننده فعال می شود استفاده از این سیستم فقط جنبه زیبایی داشته و هیچ تاثیر مثبتی بر خورو ندارد. و فقط در خودروهای انژکتوری باعث ثبت کدهای خطا برای شمع ها و انژکتورها می شود . البته در برخی خودروهای جی تی  و توربودار این عمل به صورت طبیعی به وجود می آید در این خودروها به علت بالا بودن فشار احتراق در دورهای بالا مخلوط سوخت و هوا کاملا محترق نشده و در مسیر اگزوز به علت دمای بالای لوله ها آتش میگیرد . نصب این گونه سیستم ها در قوانین راهنمایی کاملا غیر قانونی بوده و جریمه دارد. حتی نصب هدرز و هاوارد نیز به علیت تولید صدای غیر طبیعی منع قانونی دارد.



مرتبط با : موتورسواری اتومبلیلرانی
برچسب ها : اگزوز-اسپورت-هدرز-هاوارد-توربوشارژ-بک فایر-backfire-

نوشته شده توسط shz speed در چهارشنبه 14 مهر 1395

نظرات (

مطالب پیشین

» موتورسواران برتر موتو جی پی MotoGP
» قاتلی بنام هوندا 125 (honda 125cc ,CDI 125cc ,CG 125 cc)
» تاریخچه شورلت کامارو (Chevrolet Camaro)
» فورد موستانگ اسب وحشی آمریکایی (Ford Mustang)
» تاریخچه و تاسیس بنلی (Benelli)
» سری جدید عکسهای گروه پسران کورش (پاییز 95)
» تاریخچه ساخت نخستین خودرو
» تاریخچه صنعت خودرو ایران
» تاریخچه و تاسیس بنز (Mercedes-Benz)
» تاریخچه و تاسیس آئودی (Audi)
» راههای افزایش سرعت موتورسواری
» آشنایی و مشخصات موتورهای کراس(Cross) ,تریل(Duall Sport یا Trail) و تریال(Trial)
» تور پاسارگاد سال 95
» مفایسه توربوشارژر و سوپرشارژر
» اگزوز اسپرت و عملکرد بهتر در خروجی موتور

» لیست کامل مطالب ارسالی



جستجو در این وب:

Google      Yahoo      MSN
کد متن افکت دار
نویسندگان :
» shz speed

آمار بازدید :
» تعداد مطالب :
» تعداد نویسندگان :
» آخرین بروز رسانی :
» بازدید امروز :
» بازدید دیروز :
» بازدید این ماه :
» بازدید ماه قبل :
» بازدید کل :
» آخرین بازدید :


لینکستان

برقی میمونم تا برگردی
فدراسیون موتورسواری و اتومبیلرانی ایران
اخبار موتور در ایران و خارج
اخبار فرمول1
بایک نیوز
پرشین موتور
سایت Carnp

.:: لیست کامل لینکستان ::.