تبلیغات
شیراز سرعت - ممنوعیت تردد موتور سنگین در ایران

 

صفحه اصلی

تماس با ما

آرشیو مطالب

shzspeed@gmail.com

 
  کاربر مهمان، خوش آمدید!


ممنوعیت تردد موتور سنگین در ایران
در دهه شصت پس از ترورهای ان زمان با موتورسیکلتهای با حجم بالا به علت نا امنی های پیش آمده ممنوعیت تردد این وسیله های نقلیه بوجود آمد که بعضا جنبه مسابقه ای هم داشتند .


طبق جوابیه وزارت کشور به دادگاه انقلاب در خصوص پرونده های موتورهای غیرمجاز , تردد کلیه موتورسیکلت‌های سنگین در سطح شهرهای کشور و محدوده آنها ممنوع است اما این ممنوعیت شامل خارج از شهرها نمی‌شود. این ممنوعیت، قانون مصوب مجلس یا هیات دولت نیست بلکه یک بخشنامه‌ است که در زمان قبل صادر شده و البته هنوز اجرا می‌شود اما این موضوع ارتباطی به ورود قانونی موتورسیکلت‌های سنگین ورزشی و پرداخت عوارض و همچنین شماره‌گذاری آنها ندارد.
گفتنی است ترور سعید حجاریان در سال 87 نیز توسط سعید عسگر صورت گرفت که وی راکب موتور هزار بود .


تا سال 1388 که بخشنامه ای از پلیس راهور کشور ارائه شد موتورهایی تا حجم 200 سی سی  اجازه تردد و شماره گذاری داشتند .اما بعد از آن موتورهای با حجم تا زیر 250 cc به شرط بیشتر از دو سیلندر نبودن و عمر کمتر از ده سال و پرداخت گمرکی و همچنین چهار زمانه بودن مجوز پلاک شدن و تردد را گرفتند که شروع سیر انواع 250 های روز دنیا به سمت ایران بود و مشتاقان بسیار زیادی در قشر جوان که بسترسازی بازار خوب برای برندهای مختلف را نوید میدادند .


هر چند در سال 1393 زمزمه هایی از آزاد شدن تا حجم 400 cc نیز به گوش میرسید اما این خبر خیلی زود تکذیب شد تا همچنان جوانان علاقمند به موتورسواری آرزوی سوار شدن بر روی حجم بالاتر را پشت درهای بسته نگه دارند .

از زمان قبل از پیروزی انقلاب اسلامی تا کنون جمعاً حدود دو هزار موتورسیکلت سنگین پلاک‌دار در کشور وجود داشته که تردد در خارج از محدوده شهرها فعلاً برای این دسته از موتورسیکلت‌ها آزاد و قانونی است.
همچنین تردد موتورهایی با پلاک ورزشی فدراسیون که عکس راننده موتور نیز روی آن ثبت شده به مانند موتورهای پلاک قدیم می باشند .


البته نمونه هایی نیز با پلاک سپاه یا سایر ارگان نظامی دیده میشوند که ضوابط خاص خود را برای تردد دارند که این یکی را به هیچ وجه پیشنهاد نمیکنیم چون در دنیای پر از عشق موتورسواری با عاشقان بسیار کاملا خلاف اصول اخلاقی میدانیم که انسانی بخاطر دسترسی به آرزوهایش پا به روی آروزی دیگر افراد گذاشته و خود را بالا بکشد .(منظور لو دادن بقیه موتور سوارها و همکاری برای گرفتن موتورهای باقی موتورسواران است)
نکته قابل توجه است این است که در حال حاضر توریست‌های خارجی با موتورسیکلت‌های پرحجم خود به راحتی می‌توانند مقابل دیدگان شهروندان ایرانی به‌خصوص جوانان موتورسوار موتورسنگین تردد کنند و در هر نقطه ایران اقامت گزیده و از جاذبه‌های کشور عزیزمان استفاده کنند. 


برای داخل شهرها، صرفاً داشتن پلاک، مجوز تردد نیست و مجوز تردد این موتورسیکلت‌ها را در شهرها، دستگاه‌های امنیتی و انتظامی صادر می‌کنند. دارندگان موتور سیکلت‌های سنگین پلاک‌دار می‌توانند خودرو را به‌وسیله وانت به بیرون از شهرها ببرند، سوار شوند و دوباره با استفاده از وانت‌بار، آن را به داخل شهر انتقال دهند.
نکته مهم برای لذت بردن از یک موتور سیکلت قوی و سریع، فارغ از شرایط استفاده و محدودیت های قانونی، خرید یک نمونه قانونی با قیمت مناسب است.بازار داغ و نسبتا پر رونقی برای معامله موتور سیکلت های سنگین وجود دارد اما بسیاری از نمونه های این موتورها در واقع به صورت غیر قانونی و از مبادی قاچاق به کشورمان راه یافته اند و در هیچ حالت مجوز استفاده برای آن ها صادر نمی شود.
نمونه های دیگری هم وجود دارند که با پرداخت عوارض و تعرفه های گمرکی به صورت صفر کیلومتر و قانونی به پشت ویترین نمایشگاه های موتورسیکلت راه می یابند اما قیمت بسیار بالایی دارند و خرید آن ها برای بسیاری افراد عملا غیر ممکن است.


به نظر می رسد در شرایط فعلی مصوبه محدویت تردد با موتور سنگین با توجه به توانمندی ها و به روز بودن وسایل نقلیه و تجهیزات نیروهای انتظامی و امنیتی از یک سو و از سوی دیگر رشد صنعت موتورسازی که منجر به تولید موتورهایی با حجم کمتر از 250 سی سی اما با  سرعت و شتاب بالاتر از گذشته قابل تجدیدنظر باشد.

همچنین آزادسازی موتورسنگین خود می تواند موجب ایجاد و رشد صنعت جدیدی در کشور و تولید بازارکسب و کار جدید شود و همچنین در بوجود آوردن نشاط در جامعه نیز تاثیر بسزایی دارد .


مرتبط با : موتور و اتومبیل شیراز موتورسواری
برچسب ها : ممنوعیت-تردد-موتور-سنگین-ریس-ایران-motor race-

نوشته شده توسط shz speed در چهارشنبه 7 مهر 1395

نظرات (

مطالب پیشین

» مستند موتورسواری Hitting the Apex
» موتورسواران برتر موتو جی پی MotoGP
» قاتلی بنام هوندا 125 (honda 125cc ,CDI 125cc ,CG 125 cc)
» تاریخچه شورلت کامارو (Chevrolet Camaro)
» فورد موستانگ اسب وحشی آمریکایی (Ford Mustang)
» تاریخچه و تاسیس بنلی (Benelli)
» سری جدید عکسهای گروه پسران کورش (پاییز 95)
» تاریخچه ساخت نخستین خودرو
» تاریخچه صنعت خودرو ایران
» تاریخچه و تاسیس بنز (Mercedes-Benz)
» تاریخچه و تاسیس آئودی (Audi)
» راههای افزایش سرعت موتورسواری
» آشنایی و مشخصات موتورهای کراس(Cross) ,تریل(Duall Sport یا Trail) و تریال(Trial)
» تور پاسارگاد سال 95
» مفایسه توربوشارژر و سوپرشارژر

» لیست کامل مطالب ارسالی



جستجو در این وب:

Google      Yahoo      MSN
کد متن افکت دار
نویسندگان :
» shz speed

آمار بازدید :
» تعداد مطالب :
» تعداد نویسندگان :
» آخرین بروز رسانی :
» بازدید امروز :
» بازدید دیروز :
» بازدید این ماه :
» بازدید ماه قبل :
» بازدید کل :
» آخرین بازدید :


لینکستان

برقی میمونم تا برگردی
فدراسیون موتورسواری و اتومبیلرانی ایران
اخبار موتور در ایران و خارج
اخبار فرمول1
بایک نیوز
پرشین موتور
سایت Carnp

.:: لیست کامل لینکستان ::.