تبلیغات
شیراز سرعت - تاریخچه و تاسیس کی.تی.ام (KTM)

 

صفحه اصلی

تماس با ما

آرشیو مطالب

shzspeed@gmail.com

 
  کاربر مهمان، خوش آمدید!


تاریخچه و تاسیس کی.تی.ام (KTM)
شرکت KTM (کِی. تی. اِم.) به عنوان یکی از بزرگترین و معتبرترین شرکت های موتورسیکلت سازی جهان در سال 1934 توسط مهندس هانس ترنکنپولز در شهر متیگ هافن اتریش تأسیس شد. دفتر مرکزی شرکت کی‌تی‌ام در شهر ماتیگهوفن، اتریش قرار دارد .


این شرکت در ابتدا کار خود را به عنوان یک کارگاه فلزکاری و با نام Kraftfahrzeug Trunkenpolz Mattighofen آغاز نمود. KTM از سال 1953 فعالیت تخصصی خود را آغاز نمود. در این سال، این شرکت در حالی که فقط 20 کارمند در اختیار داشت روزانه تنها 3 دستگاه موتورسیکلت تولید می نمود.مدل 98 سی سی R100، پروژه ای که در سال 1951 آغاز شده بود، از آن جمله بود. 


نخستین حضور کی تی ام در مسابقات موتورسیکلترانی به سال 1953 و پنجمین دوره مسابقه گایزبرگ باز می گردد که این شرکت توانست رده های اول تا سوم این مسابقه را به خود اختصاص دهد.در سال 1954، کی تی ام عرضه هزارمین موتورسیکلت خود را جشن گرفت. طی همان سال، این شرکت موفق شد تا در مسابقات قهرمانی ملی 125 اتریش به پیروزی دست یابد. دو سال بعد، کی تی ام برای نخستین بار در مسابقه بین المللی سیکس دیز شرکت کرد و مدال طلای این مسابقه را از آن خود کرد. در سال 1955، تاجری به نام ارنست کنخیف به عنوان یکی از سهامداران شرکت، بخش قابل توجهی از شرکت را به مالکیت خود درآورد.این شرکت از آن پس با نام Kronreif & Trunkenpolz Mattighofen به فعالیت خود ادامه داد. در سال 1959، "لودویگ آپفلبک"، مهندس کی تی ام، موتورسیکلت مسابقه ای جدیدی را معرفی کرد که "اروین لچنر" با استفاده از آن موفق به پیروزی در چندین مسابقه خارج جاده ای شد. اگرچه همه چیز برای کی تی ام در صنعت موتورسیکلت سازی خوب پیش می رفت، این شرکت تولید دوچرخه را در سال 1964 آغاز کرد.

دو سال بعد یعنی در سال 1966، کی تی ام تولید موتورسیکلت پنتون سیکس دیز که قرار بود به آمریکا صادر شود را آغاز کرد. در همان سال، "مانفرد کلر"، موتورسیکلت سوار کی تی ام، موفق شد با استفاده از موتورسیکلت 250 سی سی موتوکراس قهرمان مسابقات قهرمانی ملی اتریش شود.در سال 1973، کی تی ام تولید انبوه موتوکراس 250 و اندورو را آغاز کرده و در همان سال تیم اتریش نخستین پیروزی های خود در مسابقه قهرمانی جهان و گرند پری را ثبت کرد. تا سال 1974، دامنه محصولات تولیدی کی تی ام به بیش از 42 مدل رسیده بود، اما در همان سال تولید موتورسیکلت هابی III نیز آغاز شد.


کی تی ام دهه 80 میلادی را با معرفی نخستین موتورسیکلت موتوکراس 125 سی سی در سال 1981 که با آب خنک می شد، آغاز کرد. یک سال بعد، آنها سیستم تعلیق جدید "پرو لِور" را در تمامی موتورسیکلت های تولیدی خود به کار گرفتند. در سال 1984، کی تی ام تولید رادیاتور و فروش آن به شرکت های رقیب که سوزوکی یک از مطرح ترین آنها بود را آغاز کرد. در همان دوران، کی تی ام تولید قطعات موتورسیکلت را نیز انجام می داد و تولید صد هزارمین پیشرانه که با معرفی مدل 500 سی سی - از سیستم خنک کننده با مایع سود می برد - همراه بود را جشن گرفت.
تولید انبوه پیشرانه کی تی ام 4 در سال 1987 آغاز شد، اما یک سال بعد "اریک ترونکنپولز"، یکی از موسسان این شرکت فوت کرد. پس از آن و به واسطه ورشکستگی، کی تی ام به بخش های مستقل تقسیم شد که به تولید رادیاتور و یا تولید موتورسیکلت و دوچرخه می پرداختند.
در سال 1992، شرکت جدید کی تی ام اسپرت موتورسایکل GmbH که امروزه به نام کی تی ام اسپرت موتورسایکل AG شناخته می شود به صورت رسمی و با تیم مدیریت جدید شکل گرفت که به معرفی هارد اندورو و طراحی جدید موتورسیکلت های کی تی ام منجر شد. در شرایطی که کی تی ام بیشتر به عنوان تولیدکننده موتورسیکلت های خارج جاده ای شناخته می شود، اما طی سالیان اخیر تولید موتورسیکلت های خیابانی نیز در دستور کار این شرکت قرار گرفته است.
 هانس ترنکنپولز در سال 1962 از دنیا رفت و پسرش به نام اریش جای او را در شرکت گرفت. 


در اولین سال های تولید موتورسیکلت در KTM، تقریباً همه قطعات مورد نیاز برای ساخت موتورسیکلت در خود KTM ساخته می شد.محصولات KTM، طیف گسترده ای از انواع off-road (برای سواری در مسیرهای ناهموار خارج از جاده و آماده حضور در میدان های مسابقه) و موتورسیکلت های شهری گرفته تا انواع ATV (موتورسیکلت های کوچک چهار چرخ) و خودروهای اسپورت X-Bow سبک وزن، و نیز قطعات و لوازم یدکی مربوط به انواع موتورسیکلت با نام PowerParts و لباس های مخصوص موتورسواری با نام PowerWear را شامل می شود.




وجود کارمندان شایسته و بسیار با انگیزه، کیفیت بسیار بالای قطعات، استفاده از آخرین فناوری های روز، و رعایت استانداردهای بالای پشتیبانی و خدمات پس از فروش از مهمترین عوامل موفقیت KTM محسوب می شود.M از زمان تأسیس خود تا کنون موفق به دریافت بیش از 200 عنوان قهرمانی جهان (از جمله 10 عنوان قهرمانی مسابقات قهرمانی داکار) به ویژه در کلاس های off-road و Sport شده است. هیچ برند دیگری در دنیای موتورسیکلت چنین کارنامه درخشانی در فتح جاده های مسابقه ندارد. KTM موتورسیکلت های خود را با در نظر گرفتن تمامی جزئیاتی که یک موتورسوار حرفه ای مسابقه به آنها نیاز دارد ارایه می کند.

دوستداران دنیای موتورسیکلت حتما با عبارت Big Four آشنا هستند که درواقع اشاره به چهار کمپانی بزرگ موتورسیکلت سازی یعنی هوندا، یاماها، سوزوکی و کاواساکی دارد اما شاید زمان زیادی نمانده باشد که این عبارت به Big Five تغییر یابد چراکه کمپانی اتریشی KTM هم‌اکنون به‌عنوان بزرگترین موتورسیکلت‌ساز اروپا فاصله زیادی با این چهار کمپانی بزرگ ژاپنی ندارد. KTM که کمتراز دو دهه پیش‌، گستره پیشرانه‌هایش به یک موتور تک سیلندر ساده محدود می‌شد حالا با پیشی گرفتن از ب‌ام‌و، دوکاتی، آپریلیا، موتوگوتسی و دیگر موتورسیکلت‌سازان اروپا بهترین V Twin (موتور دو سیلندر با آرایش قرارگیری V شکل) را در سطح اروپا تولید می‌نماید. این کمپانی اگرچه در قدم اول سرمایه‌گذاری فراوانی در کلاس Dirt Bike یا همان موتوکراس‌ها انجام داد اما حالا علاوه‌بر تبحر در ساخت این کلاس بیشترین فروش را در کلاس موتورسیکلت‌های خیابانی و خصوصا اسپرت‌ و Adventure (ماجراجویی) شاهد است. 


کمپانی KTM حدود 23 سال است که با مرکز طراحی Kiska همکاری تنگاتنگی را تجربه می‌کند و به همین دلیل عموم محصولات این کمپانی- که در حومه شهر سالزبورگ واقع شده – محصول هنر Kiska هستند. در مورد Kiska باید گفت این کمپانی که طراحی عموم محصولات هسکوارنا را برعهده دارد به اهمیت دادن به نظریات مشتری شهره است. از جمله کارهای روتین Kiska می‌توان به نظرسنجی‌های شفاهی، کتبی، اینترنتی و … اشاره کرد که از مصرف‌کننده -‌حتی جوانان تازه كار- به‌عمل می‌آورد تا طراحان کمپانی در وهله اول بدانند مشتری‌های مختلف با سلایق متفاوت دقیقا از موتورسیکلت خود چه می‌خواهند. 

جدیدترین محصول KTM سوپردوک GT است که بر اساس سوپردوک R اما با قابلیت‌های کروز بهتر شکل گرفته است.


در مورد سوپر دوک GT طراحان از همان ابتدا به دنبال طراحی یک موتورسیکلت اسپرت با سواری ساده و راحت مخصوص طی مسافت‌های طولانی شهری و خارج از شهر بودند. سوپر دوک GT در راستای فراهم کردن سواری ساده سامانه MSC یا Motorcycle Stability Control محصول بوش را روی این موتورسیکلت نصب نمود كه این سامانه در کنار ABS و کنترل کشش سبب می‌شوند راکب‌های نه چندان حرفه‌ای نیز از پس کنترل این موتورسیکلت فوق‌العاده قدرتمند بر آیند. سوپردوک در سه حالت Rain، Street و Sport قابل تنظیم است که هر کدام تنظیم متفاوتی را از فنربندی، قدرت موتور و کنترل کشش برای راکب فراهم می‌کنند. در حالت اسپرت ABS و کنترل کشش TC نیز می‌تواند خاموش گردد تا راکب کمترین میزان دخالت تجهیزات کمک الکترونیکی را شاهد باشد. علاوه‌بر این سوپردوک GT از سامانه Motor Slip Regulator نیز بهره‌مند است. این سیستم درواقع وظیفه‌ای برعکس کنترل کشش دارد به این صورت که در سطوح خیس با کم کردن دنده، دور موتور ناگهان افزایش می‌یابد و این امر از بین رفتن چسبندگی تایر عقب را در پی دارد در این لحظه وظیفه MSR کنترل دور موتور هنگام معکوس کشیدن دنده است تا تعادل موتورسیکت به خوبی حفظ گردد. دوکاتی و BMW هم درواقع مشابه چنین سیستمی را با نام Auto Blip Downshift روانه بازار کرده‌اند.
صندلی سوپردوک GT برای فرهم كردن سواری بهتر‌، تغییر کرده و نرم‌تر و عریض‌تر خصوصا در بخش سرنشین طراحی شده است، محافظت راکب و سرنشین در برابر باد بهتر از مدل R شده و دو جعبه بار نیز در طرفین عقب تعبیه شده تا وسایل مورد نیاز راکب برای طی مسافت‌های طولانی را در خود جای دهد. دسته‌ها به صورت استاندارد از گرم‌کن برخوردار هستند و صندلی همرنگ بدنه تولید می‌گردد اما گرم‌کن صندلی به صورت آپشن قابل سفارش است. سامانه Hill Hold Assist یا کمک حرکت در سربالایی نیز برای این موتور سیکلت به صورت استاندارد درنظر گرفته شده است.
پیشرانه به منظور این که با قوانین زیست محیطی سال 2016 از حیث میزان صدا و آلایندگی مطابقت داشته باشد شاهد تغییراتی بوده که مهم‌ترین آنها تغییر شکل محفظه احتراق و ورودی‌ باریک‌تر سوپاپ‌ها است. کلاچ نیز ده درصد قوی‌تر شده تا درلحظه حرکت به گاز کمتری نیاز باشد. پیشرانه جدا از تغییراتی كه از لحاظ فنی به خود دیده است همان نمونه استفاده شده در مدل R می‌باشد که 1300 سی‌سی حجم دارد و درآن دو سیلندر با زوایه 75 درجه به صورت V شکل کنار یکدیگر قرار گرفته‌اند تا نتیجه نهایی تولید قدرت فوق‌العاده 180 اسب‌بخار و گشتاور 144 نیوتن‌متر برای سوپردوک باشد. با این میزان قدرت سوپردوک GT قادر به دست‌یابی به بیشینه سرعت 240 کیلومتر در ساعت در بزرگراه‌های بدون محدودیت سرعت است. KTM سوپردوک GT اواخر سال 2015 به علاقمندان موتورسیکلت معرفی شد 
کی.تی.ام همچنین با ساخت موتور ریس سری های cr8 و cr16 در سالهای اخیر جلب توجه بسیاری در بین جوانان داشته است و پا به انواع مسابقات سوپربایک برای عرض اندام گذاشته است .




مرتبط با : اتومبلیلرانی موتورسواری
برچسب ها : کی.تی.ام-موتور-ماشین-x-bow-gt-ktm-motor-car-

نوشته شده توسط shz speed در دوشنبه 31 خرداد 1395

نظرات (

مطالب پیشین

» مستند موتورسواری Hitting the Apex
» موتورسواران برتر موتو جی پی MotoGP
» قاتلی بنام هوندا 125 (honda 125cc ,CDI 125cc ,CG 125 cc)
» تاریخچه شورلت کامارو (Chevrolet Camaro)
» فورد موستانگ اسب وحشی آمریکایی (Ford Mustang)
» تاریخچه و تاسیس بنلی (Benelli)
» سری جدید عکسهای گروه پسران کورش (پاییز 95)
» تاریخچه ساخت نخستین خودرو
» تاریخچه صنعت خودرو ایران
» تاریخچه و تاسیس بنز (Mercedes-Benz)
» تاریخچه و تاسیس آئودی (Audi)
» راههای افزایش سرعت موتورسواری
» آشنایی و مشخصات موتورهای کراس(Cross) ,تریل(Duall Sport یا Trail) و تریال(Trial)
» تور پاسارگاد سال 95
» مفایسه توربوشارژر و سوپرشارژر

» لیست کامل مطالب ارسالی



جستجو در این وب:

Google      Yahoo      MSN
کد متن افکت دار
نویسندگان :
» shz speed

آمار بازدید :
» تعداد مطالب :
» تعداد نویسندگان :
» آخرین بروز رسانی :
» بازدید امروز :
» بازدید دیروز :
» بازدید این ماه :
» بازدید ماه قبل :
» بازدید کل :
» آخرین بازدید :


لینکستان

برقی میمونم تا برگردی
فدراسیون موتورسواری و اتومبیلرانی ایران
اخبار موتور در ایران و خارج
اخبار فرمول1
بایک نیوز
پرشین موتور
سایت Carnp

.:: لیست کامل لینکستان ::.