تبلیغات
شیراز سرعت - تاریخچه و قوانین مسابقات لمانز (Le Mans)

 

صفحه اصلی

تماس با ما

آرشیو مطالب

shzspeed@gmail.com

 
  کاربر مهمان، خوش آمدید!


تاریخچه و قوانین مسابقات لمانز (Le Mans)
مسابقات لمانز
مسابقات لمانز یکی از بزرگترین مسابقات اتومبیل رانی هست که از سال 1923 سالیانه در یکی از شهرهای فرانسه به نام لمانز برگزار میشده است .

به مسابقات لمانز ، مسابقات گرندپری استقامت هم گفته میشود زیرا مسابقه ای 24 ساعته هست و راننده ای در آخر برنده خواهد شد که بتواند در 24 ساعت مسافت بیشتری را در این پیست دور بزند .
ماشینای شرکت کننده علاوه بر داشتن سرعت بالا میبایست دارای مصرف بنزین خوب و همچنین توان تحمل فشار زیاد در 24 ساعت مسابقه را ذاشته باشند . شاید از نگاه اول مسابقه ی عادی به مانند باقی مسابقات باشد اما نکتهء مثبت این مسابقه این است که بر روی پیدایش فناوری های بهینه مصرف کردن سوخت تأثیر بسزایی گذاشته است.


این مسابقه زیر نظر سازمان ACO و در پیست د لا سارته برگزار می شد پیستی که دارای جاده های شهری بسیاری می باشد و از پیست های مخصوص و زیبای دنیا به حساب می آید و تیم ها برای موفقیت در این پیست موظف به ایجاد تعادل در سرعت می باشند تا صدمه ترمیم ناپذیری به اتومبیل وارد نشود.
از سال 2002 لمانز بخشی از WEC محسوب شد و امسال نیز سومین مسابقه فصل WEC است.
شهر تاریخی لمانز که در حال حاضر مرکز ایالت سارته فرانسه می باشد ، با درخشش آفتاب بر رودخانه ی زیبای لاسارته روز خود را آغاز می کند. این شهر بسیار قدیمی و تاریخی در طول حیات خود ، دستخوش تغییرات زیادی در زمینه حکومت و تصاحب آن توسط دوک ها و کُنت های زمان خود بوده است. 
این شهر زیبا زمانی زیر نظر اِنژیو دوک معروف نورماندی اداره می شد ، اما بعد ها مانند بسیاری از شهرهای دیگر جهان طی فراز و نشیب های فراوان ، به صورت مستقل توسط مردم خود شهر اداره گردید. وجود کاخ هنری دوم (پادشاه انگلستان) که زمانی بر این شهر حکومت می کرده در خور توجه است! در مجموع شهر لمانز ، شهری مذهبی محسوب میشود که اکثریت آن را مسیحیان کاتولیک تشکیل می دهند. در شهر آثار فراوانی از کلیساها و صومعه های بسیار زیبا یافت می شود. 

شرایط ماشینهای لمانز
مسابقه دارای حدود 50 مسابقه دهنده می باشد که هریک دارای اتومبیلی با حداقل دو صندلی می باشند.اتومبیل ها حق داشتن بیش از دو در را ندارند و اتومبیلهای دارای کاکپیت باز مجبور به ساخت در نیستند.
مسابقات لمانز در 4 تا کلاس برگزار می شوند و نکته جالب ماجرا مسابقه دادن تمام کلاسها با هم میباشد. برنده ی نهایی راننده ای است که در نهایت در 24 ساعت مسافت بیشتری را طی کرده باشد و البته برنده های هر کلاس هم به صورت جداگانه محاسبه خواهند شد .
چهار کلاس عبارتند از GT1 , GT2 , LMP1 , LMP2 .
کلمه LMP مخفف LeMans Portotypes هست که به ماشینهای طراحی آزاد گفته می شود و با توجه به وزن ، سرعت و توان خروجیشان به دو کلاس 1 و 2 تقسیم می شوند .
کلاس GT هم مخفف Grand Tourer هست که شامل ماشینهای اسپرت تولید انبوه شده هستند و مجوز تردد درون شهر را دارند. این کلاس هم باتوجه به سرعت ، وزن و توان خروجی ماشینها به دو کلاس 1 و 2 تقسیم می شوند.

شرایط رانندگان لمانز
در ابتدا هیچ محدودیتی برای تعداد رانندگان یه ماشین وجود نداشت و گاهی اوقات نفراتی چون Pierre Levegh و Eddie Hallپیدا می شدند که تصمیم به رانندگی یک تنه در 24 ساعت را می گرفتند تا فرصت را برای تعویض راننده از دست ندهند (اگرچه در نهایت از شدت خستگی مجبور به تعویض راننده شدند!!!!)


ولی امروزه بخاطر بالا رفتن سرعت متوسط ماشینها و افزایش امنیت جان راننده ها قوانین جدیدی ثبت شده که شامل موارد زیر می باشند
یک _ حداقل سه راننده برای یه ماشین ضروری بوده
دو _ هیچ راننده ای نمی تواند به صورت مداوم بیشتر از 4 ساعت رانندگی کند
سه _ در مجموع هیچ راننده ای بیشتر از 14 ساعت اجازه رانندگی در پیست را ندارد

قوانین و سنت های جالب لمانز
مسابقات لمانز قوانینی را دارا میباشند که این مسابقات را نسبت به باقی مسابقات اتومبیل رانی متمایز می کند. بعضی از این قوانین امنیتی و بعضی هم برای اهداف رقابتی بوجود امده اند.
از چند دهه ی گذشته رسم شده که تمامی ماشینها حداقل یک ساعت را بایستی در داخل پیست رانندگی کنند بدون اینکه مجبور شوند قطعه یا بخشی از ماشین را تعویض کنند (مثلاً روغن موتور یا آب رادیاتور و اینجور چیزا (البته بجر سوخت)).
قانون دیگری هم هست  که هنگام سوخت گیری باید ماشین رو خاموش کنند به دلیل جلوگیری از آتش گرفتن احتمالی ماشین و مطمئن شدن از اینکه ماشین بعد از 24 ساعت رانندگی تحت فشار شدید بازهم می تواند استارت بخورد و روشن شود.

سنت های جالب مسابقات هم این است که مسابقه با پرچم سه رنگ فرانسه استارت خورده میشود و همزمان با استارت مسابقه سه جنگنده هم در آسمان سه رنگ پرچم فرانسه را پخش می کنند .
سنت دیگر در مسابقات هم این است که برنده ها به جای خوردن شامپاین ، آن را به صورت اسپری کردن به سمت تماشاچیها میپاشند !!!!!! اولین باری که راننده ای پس از پیروزی دست به خوشحالی با اسپری کردن شامپاین زد در لمانز بود زمانیکه دن گورنی در سال ۱۹۶۷ قهرمان لمانز شد.


برنامه ی زمانی مسابقات
مسابقات لمانز همیشه در انتهای هفته ی دوم ماه می (May) برگزار می شود. یعنی هر شنبه ی هر سال ساعت 4 بعد از ظهر به وقت فرانسه مسابقات شروع و یکشنبه ساعت 4 هم مسابقه تمام می شود.
البته استثناهایی هم بوده که مسابقه زمانش عوض شده (مثلا تو سال 2005 که همزمان شده بود با انتخابات فرانسه) و یا کلاً برگزار نشده است (مثلاً در جنگ جهانی دوم و هشت سال بعد اون واقعه).

پرافتخارترین های مسابقات لمانز
پرافتخارترین تیم ، پورشه بوده که توانسته تا الان 16 پیروزی داشته باشد که 7 تای آن پشت سر هم بوده است. 
در رده دوم تیم فراری بوده با 9 پیروزی که شامل 6 پیروزی پشت سر هم بوده است.(فراری در سال 1965 میلادی برای آخرین بار در مسابقات لمانز برنده شد و حال پس از گذشت 50 سال قصد دارد به عرصه این مسابقات مهیج و پر چالش بازگردد.)
جگوار هفت و بنتلی ، آلفا رومئو و فورد هر کدوم 4 برد داشتند . 
البته الان شرکت آئودی هست که به مسابقات حکم رانی می کند و در ده سال اخیر 8 سالش را به قهرمانی رسیده است .
پرافتخارترین راننده ها هم دو نفر هستند . آقای Jacky Ickx که 6 سال پشت سر هم قهرمان شده و بهمین خاطر شهروندی افتخاری لمانز رو به وی داده اند . خوف ترین راننده هم آقای Tom Kristensen
بوده که از سال 1997 تا 2008 هشت بار قهرمان به قهرمانی رسیده است .



مرتبط با : اتومبلیلرانی
برچسب ها : تاریخچه-مسابقات-لمانز-اتومبیلرانی-le mans-

نوشته شده توسط shz speed در جمعه 7 خرداد 1395

نظرات (

مطالب پیشین

» مستند موتورسواری Hitting the Apex
» موتورسواران برتر موتو جی پی MotoGP
» قاتلی بنام هوندا 125 (honda 125cc ,CDI 125cc ,CG 125 cc)
» تاریخچه شورلت کامارو (Chevrolet Camaro)
» فورد موستانگ اسب وحشی آمریکایی (Ford Mustang)
» تاریخچه و تاسیس بنلی (Benelli)
» سری جدید عکسهای گروه پسران کورش (پاییز 95)
» تاریخچه ساخت نخستین خودرو
» تاریخچه صنعت خودرو ایران
» تاریخچه و تاسیس بنز (Mercedes-Benz)
» تاریخچه و تاسیس آئودی (Audi)
» راههای افزایش سرعت موتورسواری
» آشنایی و مشخصات موتورهای کراس(Cross) ,تریل(Duall Sport یا Trail) و تریال(Trial)
» تور پاسارگاد سال 95
» مفایسه توربوشارژر و سوپرشارژر

» لیست کامل مطالب ارسالی



جستجو در این وب:

Google      Yahoo      MSN
کد متن افکت دار
نویسندگان :
» shz speed

آمار بازدید :
» تعداد مطالب :
» تعداد نویسندگان :
» آخرین بروز رسانی :
» بازدید امروز :
» بازدید دیروز :
» بازدید این ماه :
» بازدید ماه قبل :
» بازدید کل :
» آخرین بازدید :


لینکستان

برقی میمونم تا برگردی
فدراسیون موتورسواری و اتومبیلرانی ایران
اخبار موتور در ایران و خارج
اخبار فرمول1
بایک نیوز
پرشین موتور
سایت Carnp

.:: لیست کامل لینکستان ::.