تبلیغات
شیراز سرعت - تاریخچه و تاسیس هارلی دیویدسون (Harley Davidson)

 

صفحه اصلی

تماس با ما

آرشیو مطالب

shzspeed@gmail.com

 
  کاربر مهمان، خوش آمدید!


تاریخچه و تاسیس هارلی دیویدسون (Harley Davidson)
داستان شکل گیری شرکت هارلی دیویدسون به سال 1901 یعنی زمانی که "ویلیام هارلی" طرح‌ ساخت موتوری که به دوچرخه‌های پدالی متصل می شد را دنبال می کرد، باز می گردد. وی با کمک یکی از دوستان خود به نام "آرتور دیویدسون" این کار را انجام داد. 


اگرچه در نهایت طرح آنها با شکست مواجه شد، اما زمینه لازم برای پروژه بسیار موفقیت آمیز آنها در آینده را فراهم کرد.
شرکت هارلی دیویدسون در سال 1903 توسط ویلیام هارلی و آرتور دیویدسون تاسیس شد. پس از بررسی و کار روی چند نمونه اولیه، آنها از پشتیبانی برادران آرتور به نام‌های "ویلیام" که تعمیرکاری ماهر بود و "والتر" که مکانیکی کارآزموده بود، برخوردار شدند. 


فعالیتهای هارلی دیویدسون
طی سال نخست فعالیت‌های این شرکت آنها موفق به تولید سه موتورسیکلت شدند و نخستین موتورسیکلت هارلی دیویدسون در مسابقات موتورسواری میلواکی به سال 1904 شرکت کرد.  
پس از کسب این موفقیت، هارلی دیویدسون تولید و فروش قطعات موتورسیکلت را نیز آغاز کرد. فعالیت‌های هارلی دیویدسون تا سال 1913 از پیشرفت قابل توجهی برخوردار شده و این شرکت تملک پنج کارخانه در ناحیه صنعتی میلواکی را بر عهده داشت. در همان سال، هارلی دیویدسون موفق شد رکورد تولید 16 هزار و 284 موتورسیکلت را به ثبت برساند.
با آغاز جنگ جهانی اول، هارلی دیویدسون شاهد کاهش خریداران تجاری خود بود، اما ارتش آمریکا سفارش 15 هزار موتورسیکلت را به این شرکت داد. با اتمام جنگ، هارلی دیویدسون بار دیگر روند صعودی در میان تولیدکنندگان موتورسیکلت را از سر گرفت و تا سال 1920 با تولید سالانه بیش از 28 هزار موتورسیکلت به شرکت پیشرو در حوزه فعالیت خود مبدل شد.
اما روند فعالیت‌های هارلی دیویدسون طی سال‌های بعد به ویژه در زمان "رکود بزرگ" با مشکل مواجه شد و در سال 1933 میزان فروش این شرکت به 3 هزار و 703 دستگاه کاهش یافت. پس از آن و با آغاز جنگ جهانی دوم، فروش تجاری هارلی دیویدسون بیش از پیش تحت تاثیر قرار گرفت، اما بار دیگر ارتش آمریکا سفارش تولید  90 هزار موتورسیکلت برای استفاده در میدان نبرد را به این شرکت ارائه کرد. همچنین، صادرات هارلی دیویدسون به روسیه قابل توجه بود که آمار حدود 30 هزار موتورسیکلت را شامل می شد. وقتی خاتمه‌ی جنگ فرا رسید، اولین کسی که وارد خاک آلمان شد، سوار بر موتورسیکلت هارلی دیویدسون بود. 
دوران خوب هارلی دیویدسون چندان پایدار نبود و در سال 1952 دولت آمریکا این شرکت را محکوم به اتخاذ اعمال محدود کننده و انحصارگرایانه کرد. اگرچه این مساله به شهرت هارلی دیویدسون آسیب رساند، اما پس از آن شرایط به گونه‌ای رقم خورد که نام هارلی دیودسون مترادف با جنبش "فرشته جهنم" و موتورسواران قانون شکن شد. این مساله در آن زمان نام هارلی دیویدسون را بیش از پیش خدشه‌دار کرد، اما امروزه یکی از عوامل شهرت و فروش این شرکت محسوب می شود.
در سال ۱۹۶۵ هارلی دیویدسون اولین سهام خود را عرضه کرد ومتعاقبا از نظر کنترل آن دچار مشکلات شد. رقابت در بدو امر بین چهار خریدار بود. سهامداران هارلی دیویدسون کمپانی AMF را با وجود پایین‎ بودن قیمت آن نسبت به سایر پیشنهادات انتخاب کردند. زیرا سهامداران بر این باور بودند که کمپانی AMF قصد توسعه دارد. اما واگذاری هارلی دیویدسون به کمپانی AMF با اقبال مواجه نشد و ماشین‎آلات فرسوده هارلی دیویدسون، دارای ظرفیت و پتانسیل لازم برای توسعه‎ای که AMF در نظر داشت، مناسب نبود. از طرف دیگر هوندا و سایر رقبای ژاپنی بازار را با عرضه زیاد موتور سیکلت با کیفیت بالا مورد هجوم قرار داده و در همان حال کیفیت هارلی دیویدسون در حال افت بود. یکی از مسئولان شرکت گفت: «کیفیت ما با افزایش تولید کاهش می‎یابد» و این بیانگر عمق مشکلات هارلی دیویدسون و ضعف روحی بازرسان کنترل کیفی با افت کیفیت معادل ۵۰ تا ۶۰ درصد در موتور سیکلت‎های تولیدی در مقابل ۵ درصد مزیت کیفیت موتور سیکلت‎های ژاپنی است.


در پی رکود هارلی دیویدسون در سال 1977 معرفی نسخه "کانفدریت" که پرچم کانفدریت روی باک آن نقاشی شده بود بار دیگر یکی از بحث برانگیزترین دوران این شرکت را رقم زد. از آنجایی که پرچم "کانفدریت" برای بسیاری از نمادهای نژادپرستی بود، هارلی دیویدسون با کاهش مشتری‌های بالقوه خود مواجه شد.
استفاده از اهرمهای تعرفه‎ای گمرک تنها امید هارلی دیویدسون بود. با پیگیری‎های فشرده، کنگره در سال ۱۹۸۳ با تصویب قانون، تعرفه‎های سنگینی برای موتور سیکلت‎های ژاپنی وضع کرد و به موجب آن رقبای ژاپنی مجبور شدند در مقابل تعرفه ۴ درصد متعلق به هارلی دیویدسون معادل ۴۵ درصد تعرفه در ۵ سال آتی پرداخت کنند.
قانون تعرفه روح تازه‎ای به شرکت دمید و زمینه را برای کسب مجدد سهم بازار فراهم کرد. یکی از عوامل کلیدی در جریان بازسازی شرکت، احیای اعتماد به کیفیت محصول بود. بیلز نقش اساسی را در این باب ایفا کرد. او موتور سیکلت‎های هارلی را به مسابقات موتور سواری روانه کرد و ضمن تماس با دارندگان موتور سیکلت‎های هارلی دیویدسون به شکایت و مسائل و اظهار نظرهای آنان توجه کرد و قول تغییرات داد.
 تصمیم دولت "رونالد ریگان"، رئیس جمهور وقت آمریکا، بر افزایش مالیات‌ها موجب شد تا واردات موتورسیکلت‌های ژاپنی پر هزینه شود. افزون بر کاهش رقبا در بازار، هارلی دیویدسون طراحی مدل‌های جدید را آغاز کرد و با بازگشت به ریشه‌های خود تولید موتورسیکلت‌هایی با ظاهری کلاسیک و در عین حال کارآمد و مدرن را آغاز کرد.
هارلی دیویدسون در دسامبر 1986 از کنگره درخواست کرد که قانون تعرفه را، یک سال قبل از موعد مقرر حذف کند، زیرا اعتماد به نفس کاملاً احیا شده و این باور به وجود آمده است، که شرکت قادر به رقابت شاخ به شاخ با رقبای ژاپنی است.
طراحی جدید هارلی دیویدسون خیلی زود نظر مشتری‌ها را به خود جلب کرد و در دهه 1990 بار دیگر این شرکت به جمع پیشگامان بازار موتورسیکلت جهان پیوست. مدل  "FLSTF Fat Boy"  یکی از موفق‌ترین محصولات هارلی دیویدسون در این دهه بود. همکاری هارلی با فورد دامنه فعالیت‌ها و مخاطبان این شرکت را بیش از پیش افزایش داد. روند پیشرفت هارلی دیویدسون در قرن بیست و یکم نیز ادامه داشته و از خطوط تولید معروف آن می توان به Dyna ، Sportster  و VRSC اشاره کرد.

طرفداران هارلی دیویدسون
در ماه ژوئن سال 1998 بیش از 140000‏ نفر آنها در خیابان‌های میلواکی ایالت ویسکانسین موتورسواری کردند تا شور و علاقه‌ی خود را جشن بگیرند. این‌ها صاحبان موتورسیکلت‌های هارلی - ‏دیویدسون هستند. ‏
در ۷ ژانویه۲۰۰۰ مجله فوربس، هارلی رابه عنوان بهترین شرکت سال بارتبه عالی معرفی و اعلام کرد:
در آن سال تعداددارندگان موتورهای هارلی از ۶۴۰ هزار نفرگذشته وتعدادصفحات کاتالوگ قطعات یدکی واقلام هارلی به ۷۲۰ برگ رسیده است.آرم هارلی روی همه چیزازبلوز تاوانت نصب است.هارلی جشن یک صدمین سالگردافتتاح خودرادر۲۰۰۲ برگزار کرد وبیش از ۲۵۰ هزار موتورسواردرآن شرکت داشتند.


طراحان هارلی دیویدسون اکثرا ماجراجوهایی بودند که هیچ گاه اشتیاقشان برای پیشرفت و رویاهایی که در سر می پروراندند را از دست ندادند . بعد از جنگ جهانی دوم بعضی از خلبانها و طراحان بیکار شده آمریکایی که حوصله یک زندگی آرام را نداشتند رو به طراحی موتورهای دست ساز هارلی دیویدسون آوردند و روحیه جنگجویانه خود را در قالب طرحهای موتورهای هارلی پیاده کردند که مورد استقبال خیلی از طرفداران آن زمان هارلی دیویدسون قرار می گرفت .



مرتبط با : موتورسواری
برچسب ها : تاریخچه-تاسیس-موتور-هارلی-دیویدسون-harley-davidson-

نوشته شده توسط shz speed در چهارشنبه 5 خرداد 1395

نظرات (

مطالب پیشین

» مستند موتورسواری Hitting the Apex
» موتورسواران برتر موتو جی پی MotoGP
» قاتلی بنام هوندا 125 (honda 125cc ,CDI 125cc ,CG 125 cc)
» تاریخچه شورلت کامارو (Chevrolet Camaro)
» فورد موستانگ اسب وحشی آمریکایی (Ford Mustang)
» تاریخچه و تاسیس بنلی (Benelli)
» سری جدید عکسهای گروه پسران کورش (پاییز 95)
» تاریخچه ساخت نخستین خودرو
» تاریخچه صنعت خودرو ایران
» تاریخچه و تاسیس بنز (Mercedes-Benz)
» تاریخچه و تاسیس آئودی (Audi)
» راههای افزایش سرعت موتورسواری
» آشنایی و مشخصات موتورهای کراس(Cross) ,تریل(Duall Sport یا Trail) و تریال(Trial)
» تور پاسارگاد سال 95
» مفایسه توربوشارژر و سوپرشارژر

» لیست کامل مطالب ارسالی



جستجو در این وب:

Google      Yahoo      MSN
کد متن افکت دار
نویسندگان :
» shz speed

آمار بازدید :
» تعداد مطالب :
» تعداد نویسندگان :
» آخرین بروز رسانی :
» بازدید امروز :
» بازدید دیروز :
» بازدید این ماه :
» بازدید ماه قبل :
» بازدید کل :
» آخرین بازدید :


لینکستان

برقی میمونم تا برگردی
فدراسیون موتورسواری و اتومبیلرانی ایران
اخبار موتور در ایران و خارج
اخبار فرمول1
بایک نیوز
پرشین موتور
سایت Carnp

.:: لیست کامل لینکستان ::.