تبلیغات
شیراز سرعت - تاریخچه و تاسیس سوزوکی (SUZUKI)

 

صفحه اصلی

تماس با ما

آرشیو مطالب

shzspeed@gmail.com

 
  کاربر مهمان، خوش آمدید!


تاریخچه و تاسیس سوزوکی (SUZUKI)
میشیو سوزوکی (۱۸۸۷–۱۹۸۲) در سال ۱۹۰۹ کارخانه نساجی سوزوکی را در روستای ساحلی کوچکی، در هاماماتسو راه‌اندازی کرد. این کارخانه به موفقیت غیرقابل توصیفی دست یافت، زیرا سوزوکی منسوجات بافتنی برای صنایع بزرگ ابریشم ژاپن تولید می‌کرد.

در سال ۱۹۲۹، میشیو سوزوکی یک دستگاه بافت پارچه جدید اختراع کرد، که به کشورهای خارجی نیز صادر شد. پس از آن این شرکت شروع به ابداع و ثبت اختراعاتش نمود و بیش از ۱۲۰ حق اختراع به نام خود ثبت کرد. دوره ۳۰ ساله اول این شرکت نیز به گسترش و تولید این ماشین آلات پیچیده اختصاص یافت.
سوزوکی به‌رغم موفقیت در زمینه نساجی، به دلیل اشتیاق بالا و علاقه به تولیدات متنوع، در صدد تغییر کاربری کارخانه خود برآمد. او پس از بررسی فراوان سایر تولیدات و با توجه به نیاز آن زمان مردم، به این نتیجه رسید که تولید اتومبیل‌های کوچک می‌تواند بهترین و عملی‌ترین کار باشد.
این پروژه در سال ۱۹۳۷ شروع شد و پس از طی دو سال، سوزوکی چندین مدل اولیه مختلف ساخته بود. این خودروهای اولیه به وسیله موتورهای نوآورانه چهارسیلندر چهارزمانه با مایع خنک‌کننده به حرکت در می‌آمدند. این موتور با جابه‌جا کردن فقط ۸۰۰ سی‌سی از گنجایش موتور و با داشتن میل لنگ و جعبه دنده آلومینیومی، بیش از ۱۳ اسب بخار نیرو تولید می‌کرد.
با شروع جنگ جهانی دوم، دولت ژاپن تولید اتومبیل‌های کوچک شهری را غیرضروری دانست و برنامه‌های سوزوکی با شکست مواجه شد، بنابراین شرکت به تولید منسوجات بازگشت. این تجارت با ورود کشتی‌های حامل پارچه به ژاپن، بسیار ترقی کرد و آینده سوزوکی با افزایش سفارشات متعددی که از کارخانجات بومی دریافت می‌کرد، روشن شد، ولی این موفقیت دوام چندانی نیافت و بازار پارچه در سال ۱۹۵۱ سقوط کرد.
سوزوکی پس از این شکست، مجدداً تصمیم به بازگشت به خودروسازی گرفت. پس از جنگ، مردم ژاپن نیاز زیادی به یک وسیله نقلیه شخصی مطمئن و ارزان داشتند. تعدادی از کارخانه‌ها شروع به تولید و عرضه موتورهای گازسوز قابل نصب بر روی دوچرخه کردند و سوزوکی نیز اولین دوچرخه موتوردار خود، با نام پاور فری (به انگلیسی: Power Free) را تولید کرد. 


این دوچرخه دارای یک موتور دوزمانه ۳۶ سی‌سی، با قدرت یک اسب بخار بود، که قابلیت ویژه‌ای نسبت به سایر موتورهای دوچرخه داشت .
این ویژگی دوچرخه‌سوار را قادر می‌ساخت که موتور را به سه حالت مختلف تنظیم کند و بتواند با کمک موتور و بدون کمک آن رکاب بزند و یا بدون رکاب تنها قدرت موتور را استفاده کند. این اختراع به قدری مورد توجه قرار گرفت، که دولت یارانه و کمک مالی بزرگی برای ادامه تحقیقات بر روی مهندسی موتورسیکلت به کارخانه سوزوکی اعطا کرد.
سوزوکی در سال ۱۹۵۳ با برنده شدن موتور دایموند فری ۶۰ سی‌سی کوچک خود در تپه نوردی‌های کوه فوجی، به اولین پیروزی خود در مسابقات موتور سواری دست یافت که این پیروزی‌ها، سالیان سال برای سوزوکی ادامه داشت.
در سال بعد، سوزوکی شش هزار موتورسیکلت در ماه تولید میکرد و نام خود را رسما به سوزوکی موتور تغییر داد. این شرکت پس از موفقیتهایش در زمینه موتورسیکلت، یک اتومبیل موفق تر به نام سوزوکی سوزولایت تولید کرد، که در این خودرو نیز ابداعات قابل توجهی تعبیه شده بود.در سال ۱۹۷۳ اولین شعبه سوزوکی در انتاریو، کانادا افتتاح و شرکت «سوزوکی کانادا» تاسیس شد. این شرکت ۷ سال بعد با معرفی سه خودروی الکتریکی، در سیدنی، استرالیا نیز شعباتی باز کرد.سوزوکی همچنین یک شرکت در هندوستان با نام ماروتی سوزوکی تاسیس کرد، که در سال ۱۹۹۴ تولیدات آن به یک میلیون دستگاه رسیده بود. سوزوکی در سال ۲۰۰۳ مقام اول تولید خودروهای کوچک ژاپن را از آن خود کرد و اولین خودروی کوچک هیبریدی خود را تولید نمود.
در سال ۲۰۰۸ نیز اولین موتورسیکلت انژکتوری خود را معرفی کرد. در سال ۲۰۱۰ میلادی، گروه فولکسواگن ۱۹٫۹۰٪ درصد از سهام سوزوکی را خریداری کرد.


اکنون سوزوکی نهمین خودروساز بزرگ جهان از لحاظ تیراژ تولید است و با داشتن بیش از ۴۵ هزار کارمند در سراسر جهان، ۳۵ کارخانه بزرگ در ۲۳ کشور جهان و ۱۳۳ مرکز توزیع و عرضه خودرو در ۱۹۲ کشور، درآمد سالانهای بالغ بر ۲۶ میلیارد دلار دارد.

سوزوکی در ایران
این شرکت ژاپنی موتورسیکلتهاش رو اولین بار اواخر دهه 50 شمسی وارد بازار ایران کرد . در اوایل با استقبال خوبی مواجه نشد اما از اوایل دهه 60 که مصرف کنندگان  قابلیت های این موتورها رو شناختند این شرکت هم به یکباره جای خودش رو داخل بازار موتور ایران پیدا کرد و فروش خوبی داشت .
سوزوکی در ابتدا مدلهای معمولی 80 - 100 و 125 سی سی و همچنین یک سری مینی 80 سی سی و GS 1000  رو برای کسانی که میخواستند متفاوت باشند و تریل TS 125   و  مدل  X7   که یه موتور پرشتاب و فوق العاده بود رو در ایران به فروش میرساند .


سال 1377 شرکت تکتاز موتور نماینده رسمی سوزوکی در ایران شد و گاهی واردات مدلهای سوزوکی از طرف این شرکت انجام میشد . 
سوزولیت اولین اتومبیل سوزوکی ساخته شده در جهان هست که کمپانی سوزوکی پس از کسب موفقیت های زیاد در ساخت موتور سیکلت و کسب عناوین مختلف ، در سال 1955 با ساخت اتومبیل سوزولیت پای به عرصه تولید اتومبیل گذاشت،اتومبیلی که باید اون رو جد بزرگ تمامی اتومبیل های سوزوکی دونست،حداکثر سرعت این خودرو 85 کیلومتر بر ساعت بود .
در اوایل دهه پنجاه این ماشین وارد ایران شد .اکثر ایرانیها خاطرات زیادی با این ماشین دوست داشتنی دارند که در اصل برای داخل فرودگاه بود ولی دیده میشد که تا دو تن بار بر روی این ماشین کوچک قدرتمند می گذاشتند .



مرتبط با : موتورسواری اتومبلیلرانی
برچسب ها : تاریخچه-تاسیس-موتور-ماشین-سوزوکی-motor-suzuki-

نوشته شده توسط shz speed در سه شنبه 4 خرداد 1395

نظرات (

مطالب پیشین

» مستند موتورسواری Hitting the Apex
» موتورسواران برتر موتو جی پی MotoGP
» قاتلی بنام هوندا 125 (honda 125cc ,CDI 125cc ,CG 125 cc)
» تاریخچه شورلت کامارو (Chevrolet Camaro)
» فورد موستانگ اسب وحشی آمریکایی (Ford Mustang)
» تاریخچه و تاسیس بنلی (Benelli)
» سری جدید عکسهای گروه پسران کورش (پاییز 95)
» تاریخچه ساخت نخستین خودرو
» تاریخچه صنعت خودرو ایران
» تاریخچه و تاسیس بنز (Mercedes-Benz)
» تاریخچه و تاسیس آئودی (Audi)
» راههای افزایش سرعت موتورسواری
» آشنایی و مشخصات موتورهای کراس(Cross) ,تریل(Duall Sport یا Trail) و تریال(Trial)
» تور پاسارگاد سال 95
» مفایسه توربوشارژر و سوپرشارژر

» لیست کامل مطالب ارسالی



جستجو در این وب:

Google      Yahoo      MSN
کد متن افکت دار
نویسندگان :
» shz speed

آمار بازدید :
» تعداد مطالب :
» تعداد نویسندگان :
» آخرین بروز رسانی :
» بازدید امروز :
» بازدید دیروز :
» بازدید این ماه :
» بازدید ماه قبل :
» بازدید کل :
» آخرین بازدید :


لینکستان

برقی میمونم تا برگردی
فدراسیون موتورسواری و اتومبیلرانی ایران
اخبار موتور در ایران و خارج
اخبار فرمول1
بایک نیوز
پرشین موتور
سایت Carnp

.:: لیست کامل لینکستان ::.