تبلیغات
شیراز سرعت - تاریخچه و تاسیس کاوازاکی (کاواساکیkawasaki)

 

صفحه اصلی

تماس با ما

آرشیو مطالب

shzspeed@gmail.com

 
  کاربر مهمان، خوش آمدید!


تاریخچه و تاسیس کاوازاکی (کاواساکیkawasaki)
کاوازاکی شرکت ژاپنی است که درسال ۱۸۹۶ توسط « شوزو کاواساکی » (۱۸۳۷-۱۹۱۲) در شهر توکیو تاسیس شد. تولید اصلی این شرکت موتورسیکلت و وسایل نقلیه زمینی است.

 
دفتر مرکزی این شرکت هم‌زمان در دو شهر کوبه و توکیو قرار دارد. این شرکت پس از بنیانگذاری آن توسط کاوازاکی شوزو، به نام کاوازاکی نام‌گذاری شد. این نام‌گذاری هیچ ارتباطی با شهرستان کاوازاکی استان کاناگاوا ندارد. مقر اصلی این شرکت و کاوازاکی شوزو از ابتدا شهرستان کوبه استان هیوگو بوده است.

زندگی نامه شوزو کاواساکی
شوزو کاواساکی (Shōzō Kawasaki) در شهر کاگوشیما بدنیا آمد. پدر او یک تاجر و فروشنده کیمونو بود. از این رو « شوزو » از همان کودکی با تجارت آشنا شد و نهایتا در سن ۱۷ سالگی تاجر معروفی در شهر ناگاساکی (تنها مکانی در ژاپن که دروازه‌های آن بر روی بازار غرب باز بود) شد. پس از فروش موفق در پارچه و جمع‌آوری سرمایه لازم، وی تصمیم گرفت تا بازار سنتی را رها کرده تا سرمایه‌اش را در راه علم جدید بکار گیرد.
۱۰ سال بعد یعنی در سن ۲۷ سالگی، به شهر اوزاکا رفت و به صنایع کشتی‌سازی پیوست. اما پس از آنکه کشتی باری‌اش بر اثر طوفانی شدید غرق شد از صنایع دریایی نیز فاصله گرفت و به کمپانی تولیدکننده شکر در جزایر ریوکیو (Ryukyu Islands) پیوست. این شرکت به دستور وزارت اقتصاد ژاپن و توسط یکی از سامورایی‌های معروف به نام « کاگوشیما » که به تجارت دریایی نیز مشغول بود، در این جزایر تاسیس شد.
اولین جرقه‌های تاسیس شرکت صنایع کاواساکی، در سال ۱۸۷۸ و با احداث کشتی سازی تسوکی‌جی در توکیو شکل گرفت. درسال ۱۸۸۱ شرکت کشتی‌سازی هیوگو تاسیس شد. این شرکت کارش را با ساخت تراکتور، واگن‌های باری، گریدر و اتوموبیل‌های شخصی آغاز کرد. درهمین سال کاواساکی توانست توربین‌های بخار دریایی را در کشتی‌سازی خود تولید کند.

 نام کاواساکی سال‌ها بعد از فوت وی و به عبارت بهتر در سال ۱۹۳۹ بر این شرکت گذاشته شد.
در این سال شرکت کاواساکی انواع لوکوموتیو، کالسکه‌های مسافربری، واگن‌های باری، بیل‌های مکانیکی، ورق استیل و برخی تجهیزات صنایع هوایی را تولید می‌کرد. از دیگر فعالیت‌های کاواساکی، ساخت وسایل نقلیه‌ای سفینه‌های فضایی است که برای برنامه‌های روبوتیک فضایی و حمل‌ونقل‌های فضایی مناسب است.

شروع تولید موتورسیکلت
در سال 1949، کاوازاکی حضور در صنعت موتورسیکلت را با تولید موتور برای این وسیله نقلیه تجربه کرد.به گزارش گروه بین الملل پول نیوز، در سال 1954، نخستین موتورسیکلت کاوازاکی به نام میهاتسو تولید شد. روی این مدل موتور KB-5 کاوازاکی نصب شده و نمونه ارتقا یافته میهاتسو در سال 1956 روانه بازار شد. مگورو، یکی از تولید کنندگان پیشرو موتورسیکلت در ژاپن، نقش چشمگیری در توسعه بخش موتورسیکلت کاوازاکی داشت. مگورو از سابقه ای 30 ساله در زمینه تولید موتورسیکلت برخوردار بود و در نهایت توسط کاوازاکی خریداری شد که سهمی بزرگ در تقویت بخش تولید موتور سیکلت این شرکت داشت.


در سال 1960، کاوازاکی نخستین کارخانه تولید موتورسیکلت خود را تاسیس کرد و شش سال بعد مدل  650cc W1 روانه بازار شد. اگرچه این مدل نسبت به موتورسیکلت های شرکت های رقیب کندتر بوده و موفقیت چشمگیری برای کاوازاکی به همراه نداشت، اما تلاش قابل توجه این شرکت در آن زمان مورد توجه قرار گرفت.
پس از آن کاوازاکی مدل های سبک تری مانند  250cc A1  سامورایی و  350cc A7  اونجر را معرفی کرد که نسبتا مدل های موفقی بودند. اما از سال 1969 بود که کاوازاکی نام خود را به عنوان یک بازیگر بزرگ در دنیای موتورسیکلت معرفی کرد. در این سال کاوازاکی مدل  500cc H1  را تولید کرد که به نام ماخ 3 نیز شناخته می شود. در پی موفقیت این مدل، کاوازاکی دو نمونه کوچکتر را نیز به نام های  250cc S1  و  350cc S2  روانه بازار کرد. اما برای افرادی که خواستار نیروی بیشتر بودند مدل  748cc H2 یا ماخ 4 در سال 1972 تولید شد.
در سال 1972، کاوازاکی نخستین موتورسیکلت سوپربایک خود را به نام Z1  که مجهز به موتور  903cc  بود، معرفی کرد. این مدل از عملکردی خوب در برابر قیمت پرداختی برخوردار بود و خیلی زود به محبوبیت فراوانی دست یافت. سه سال بعد کاوازاکی با ارتقا Z1 ، مدل نیرومندتر Z900  و اندکی پس از آن مدل Z1000 را تولید کرد.
یکی از مدل های مطرح در تاریخ کاوازاکی به نام GPZ900R  در سال 1983 معرفی شد. این موتورسیکلت نخستین مدل تولیدی کاوازاکی بود که موتور آن با روغن خنک می شد و بیشینه سرعت 250 کیلومتر در ساعت را ثبت کرد. یک سال بعد، فروش این مدل در آمریکا و با نام نینجا آغاز شد که آمار فروش چشمگیری را ثبت کرد. کاوازاکی ZZR-110  که پنج سال عنوان سریع ترین موتورسیکلت جهان را در اختیار داشت در سال 1990 تولید شد. این مدل از یک موتور  1052cc سود می برد.


در دهه 1990 مدل های مطرح کاوازاکی زیاد نبوده و می توان به GPz1100 ABS  در سال 1996 و نمونه خارج جاده ای سوپر شرپا در سال 1997 اشاره کرد. برای بازگشت به روزهای خوب گذشته، کاوازاکی در سال 2000 فروش نینجا ZX-12R را در آمریکا آغاز کرد. این مدل از موتور  1200cc  و فریم آلومینیومی مونوکوک سود می برد. سه سال بعد، کاوازاکی سه مدل دیگر به نام های نینجا ZX-6R ، نینجا ZX-6RR  و مدل استریت بایک Z1000 را معرفی کرد.
این شرکت هم‌اکنون انواع مدل‌های سوپربایک، اسپرت، کروز، چندمنظوره، مسافرتی، کراس و همچنین موتورهای چهارچرخ را به تولید می‌رساند.

تاریخچه موتورهای کاوازاکی در ایران
در سال 1372 یعنی همون سالهایی كه واردات خودرو ازاد بود موتورسیكلت هم از این قایده مستثنی نبود وبعضی شركتها هم اقدام به واردات موتور سیكلت میكردند كه شركتی بنام زیوس كه البته زیر نظر جهانرو بود اقدام به واردات موتورسیكلت با حجم ومدلهای زیر نمود
KAWASAKI AR 125 اب خنك
KAWASAKI KMX 125 ( دارای سیتم کیپس در سیلندر برای تخلیه دود)
KAWASAKI KR 150 (دارای سیتم کیپس در سیلندر برای تخلیه دود بیشتر)
KAWASAKI ZZR 250
KAWASAKI ZZR 400
KAWASAKI ZZR 600
در این بین كاواساكیAR چون رقیب گردن كلفتی بنام GTO داشت علیرغم انجین مدرنتر با استقبال عموم مواجه نشد واكثراGTOرو به AR ترجیح میدادند.
مدلKMX كه یك رقیب دیگه بنام یاماها DT داشت كه البته هرگز در حد واندازه KMX نبود خیلی زود در بازار تشنه تریل جا باز كرد.


ولی مدل بعدی كاواساكی KR 150 بود كه پس از سالها فقر در زمینه ورود موتورهای جدید(اون زمان هنوز موتورهای مستعمل ا م ا ر ا تی وارد نمیشد) وتفاوت فاحش موتورهای اسپرت موجود از قدیم با كاواساكیKR از استقبال شایان توجهی در بازار برخوردار گردید ظاهر مدرن وجود فلاپ واسپویلر زیر گیربكس 6دنده سیستم خنك كنندگی با اب ویك انجین قدرتمند با اگر اشتباه نكنم 22HP قدرت والبته مهمتر از همه وجود سیستم پیشرفته كیپس در اون زمان و وزن سبك توانایی رسیدن به سرعت 180 كیلومتر رو برای این موتور فراهم میساخت .(البته این سیستم كیپس بر روی موتورهای KMX وجود داره)
ضمنا از اونجا كه نامگذاری موتورها در كشور ما بصورت من دراوردی هست اسم این موتور از كاواساكیKR به كیپس كه در واقع نام یك سیستم خاص در این موتور بود تغییر پیدا كرد این موتور 100 درصد ژاپنی بود وبرای بازاری كه حدود 12 سال موتور روز دنیا رو به خودش ندیده بود مانند یك نگین میدرخشید این موتورها همگی قابلیت شماره گذاری وتردد بی قید وشرط رو داشتند . ولی مدلهایZZR كه از 250 سی سی به بالا بودند به دلیل ممنوعیت حجمی عاجز از شماره گذاری وتردد بودند با ممنوعیت واردات خودرو و به طبع ان موتورسیكلت در سال73 واردات اونها به یكباره قطع شد واكثر كاواساكیKR موجود در بازار 92 93 بودند در اون سالها قیمت یه KR صفر كیلومتر 700 هزار تومان بود.
بعد از این شركت جهانرو اقدام به منتاژ مدلهای KMX و مدل عجیب غریب JMX كه در واقع فریم KMX با انجین GTO بود كرد.
در سالهای 77 و 78 مجددا نظر به پیشینه خوب كاواساكی KR این شركت اقدام به واردات این موتورسیكلت كرد كه البته اینبار دیگهKR نبود بلكهKRR بود با سیستم ارتقا یافته تر دریجه های كیپس اون كه شده بودHI KIPS این های كیپسها رنگ بندی جذابتری نسبت به كیپسها داشتند ولی دیگه از انجین ژاپنی خبری نبود وشده بود كاواساكی تایلند و خوب دیگه اینها تو تهران پلاك نمیشدند وهمه باید میرفتند شهرستانها نمره بشن .


در سال 1381 تا سال 1384 مدل پیشرفته تر های كیپس تبدیل شد به سوپر كیپس كه چون از خانواده ZX ها بودند باز به اشتباه در بازار با نام ZXمعروف شدند اینها از نظر ظاهری با های كیپس تفاوت زیادی داشتند واز لحاظ بدنه وفریم به كلی متفاوت تر از های كیپس بودند ولی هرگز تواناییهای های رو نداشتند كه البته اینها هم محصول كاواساكی تایلند بودند این ZX ها دو نوع بودند كه یكسری بصورت قانونی از مرز هوایی وارد میشدند كه دارای برگه سبز گمركی وقابلیت شماره گذاری بودند كه به سند زیوسی معروف بودند ویكسری هم بصورت قاچاق از دوبی میومد كه اینها چون برگه سبز نداشتند قابلیت شماره گذاری هم نداشتند و قیمتهاشون هم 1.5 تا 2 میلیون تفاوت داشت

تیم کاوازاکی در مسابقات GP فصل 2016


مرتبط با : موتورسواری
برچسب ها : تاریخچه-موتور-کاوازاکی-motor-kawasaki-kawazaki-

نوشته شده توسط shz speed در سه شنبه 4 خرداد 1395

نظرات (

مطالب پیشین

» مستند موتورسواری Hitting the Apex
» موتورسواران برتر موتو جی پی MotoGP
» قاتلی بنام هوندا 125 (honda 125cc ,CDI 125cc ,CG 125 cc)
» تاریخچه شورلت کامارو (Chevrolet Camaro)
» فورد موستانگ اسب وحشی آمریکایی (Ford Mustang)
» تاریخچه و تاسیس بنلی (Benelli)
» سری جدید عکسهای گروه پسران کورش (پاییز 95)
» تاریخچه ساخت نخستین خودرو
» تاریخچه صنعت خودرو ایران
» تاریخچه و تاسیس بنز (Mercedes-Benz)
» تاریخچه و تاسیس آئودی (Audi)
» راههای افزایش سرعت موتورسواری
» آشنایی و مشخصات موتورهای کراس(Cross) ,تریل(Duall Sport یا Trail) و تریال(Trial)
» تور پاسارگاد سال 95
» مفایسه توربوشارژر و سوپرشارژر

» لیست کامل مطالب ارسالی



جستجو در این وب:

Google      Yahoo      MSN
کد متن افکت دار
نویسندگان :
» shz speed

آمار بازدید :
» تعداد مطالب :
» تعداد نویسندگان :
» آخرین بروز رسانی :
» بازدید امروز :
» بازدید دیروز :
» بازدید این ماه :
» بازدید ماه قبل :
» بازدید کل :
» آخرین بازدید :


لینکستان

برقی میمونم تا برگردی
فدراسیون موتورسواری و اتومبیلرانی ایران
اخبار موتور در ایران و خارج
اخبار فرمول1
بایک نیوز
پرشین موتور
سایت Carnp

.:: لیست کامل لینکستان ::.