تبلیغات
شیراز سرعت - تاریخچه رالی داکار (Rallye Dakar)

 

صفحه اصلی

تماس با ما

آرشیو مطالب

shzspeed@gmail.com

 
  کاربر مهمان، خوش آمدید!


تاریخچه رالی داکار (Rallye Dakar)

رالی داکار ابتدا در سال 1979 میلادی و به ابتکار یک فرانسوی بنام تیری سابین راه‌اندازی شد. ماجرا از آنجا شروع شد که تیری سابین که یک اتومبیلران بود در صحرای داکار گم شد و این فکر به ذهنش خطور کرد که این مکان می تواند مکان مناسبی برای برگزاری رالی سالانه باشد. به دلیل اینکه کاروان طویل شرکت‌کنندگان، کار خود را از شهر پاریس در کشور فرانسه آغاز می‌کردند و در کنار سواحل دریای داکار، پایتخت کشور سنگال به پایان می‌رساندند، این رالی، «پاریس - داکار» نام گرفته بود.


با توجه به مسائل سیاسی و برخی از فاکتورهای دیگر مسیر اولیه طی سال ها چندین بار تغییر کرد. اما در سال 1994 زمانی که این رالی هم در پاریس آغاز شد و هم در این شهر به پایان رسید انتقادات فراوانی را به همراه داشت و موجب شد تغییرات اساسی در مسیر این رالی ایجاد شود.

 این مسابقات در سال 2008 میلادی در پی تهدیدهای گروه‌های اسلام‌گرای افراطی وابسته به القاعده مبنی بر انجام عملیات تروریستی، برای اولین بار نیمه کاره رها شد و غمبارترین دوره این رقابت‌ها هم قلمداد شد. چرا که در پی تهدیدهای اولیه گروه القاعده و جدی گرفته نشدن این امر از سوی برگزار کنندگان، انفجار چند بمب در مسیر این رقابت‌ها موجب مرگ یک راننده فنلاندی شد و به این ترتیب برگزار کنندگان رقابت‌ها ادامه آن را به صلاح ندانستند. برگزار کنندگان فرانسوی این مسابقات تصمیم گرفتند نا رالی معروف خود را به آمریکای لاتین منتقل کنند. از این روی، برای نخستین بار در سال 2009 میلادی و در تاریخ سی ساله این مسابقات، صحراها و مناطق کویری کشورهای آرژانتین و شیلی، جانشین دشت‌ها و صحراهای کشورهای آفریقایی شدند.

رالی داکار معتبرترین و بزرگترین رالی رقابت های جهانی ورزش اتومبیل رانی و موتور سواری حرفه ای است. مسیر مسابقات رالی- داکار در یک جاده معمولی نیست، بلکه شرکت کنندگان که معمولا 80% آنها آماتور هستند، باید در این مسابقه از مسیرهای سخت و صعب العبورمانند گل و لای، صخره ها و مسیرهای نا هموار گذر کنند. مسابقات داکار در سه کلاس اتومبیل رانی، موتور سواری و کامیون رانی هر سال برگزار می شود.

مسابقات در 4 بخش موتور سیکلت،‌ چهارچرخ، اتومبیل و کامیون برگزار می‌شود. در بخش موتور سیکلت و چهارچرخ شرکت‌های هوندا،‌ کی تی ام، یاماها و بی ام و،‌ در قسمت اتومبیل تیم‌های رنو، لندروور،‌ رنج‌روور، مرسدس بنز، فولکس واگن،‌ تویوتا، ‌میتسوبیشی،‌ رولس رویس، سیتروئن، پژو،‌ پورشه، نیسان، بی ام و و هامر و در بخش کامیون، شرکت‌های تاترا، کاماز، هینو، مان، داف، مرسدس بنز، ‌رنو، اسکانیا و ایوکو جزو مدعیان و خودروهای پرقدرت و باسابقه هستند.
البته همه این شرکت‌ها نتوانستند در طول برگزاری این رالی به حضور خود ادامه دهند و در هر دوره شاهد غیبت برخی از آنها در مسابقات بوده‌ایم.

برای بسیاری از سازندگان اتومبیل مسیرهای سخت این مسابقه حکم یک زمین آزمایشی را بازی می کند و آنها قدرت و کارایی اتومبیل های خود را اصولاٌ در این مسابقات محک می زنند . در حقیقت اتومبیل های ساخته شده توسط کمپانی رنجرور، مرسدس بنزG و پینزائور در کنار تویوتا لندکروز در این مسابقات حرف اول را زده اند.

اما امروزه رولزروبس ، سیتروئن پژو و حتی پورشه هم بخش اعظمی را شرکت کندگان در این رالی را تشکیل می دهند . اما شانس آنها برای کسب عناوین برتر بسیار کم است . برای مثال در سال 2002 اتومبیل هایی از شرکت میتسوبیشی یا جزو ، فولکس واگن توراگ ، نیسان ناوارا، مرسدس بنز BMWX3,BMWX5 ,M,هامر H1و هامر H3 در این رالی شرکت کردند اما هیچ کدام نتوانستند عنوانی را به خود اختصاص دهند.

در کلاس کامیون، کامیون هایی تاتزا ، کاماز ، هینو ، مان _ داف ، پرلینی ، لیاز ، مرسدس بنز یونیماگ ، رنو کراکس ، اسکانیا، ، ایوکو و جیناف اصولاٌ شرکت کنندگان را تشکیل می دهند . در دهه 80 رقابت شدید بین داف و مرسدس بنز باعث شد این کمپانی ها کامیون هایی با قدرت موتور بسیار بالا رسازند . اما بعد ها تاتزا ، پرلینی و کاماز حرف اول را در کلاس کامیون زدند. در کلاس موتور KTM محبوب ترین و بهترین موتور محسوب می شود.

در سال 1992 هوبرت آئوربول در بخش اتومبیل رانی این مسابقات عنوان قهرمانی را به دست آورد این در حالی بود که پیش از این در دو مرحله در بخش موتور سواری عنوان قهرمانی را از آن خود کرده بود. بدین ترتیب او اولین فردی است که توانسته در دو بخش این مسابقات قهرمان شود .

رالی داکار در این سال‌ها علاوه بر جذابیت‌هایی که داشته خالی از تراژدی هم نبوده است. تاکنون 58 نفر در جریان این رالی کشته شده‌اند که 30 نفر آنها راننده بوده‌اند. “خورخه آندرس مارتینس بوئرو” در سال 2012 وقتی از موتورش به زمین افتاد،‌ درگذشت و “توما بوژان” در تصادفی که با ماشین پلیس شیلی داشت، کشته شد. از سال 2009 نیز که رالی داکار به آمریکای جنوبی آمده است، 6 نفر از تماشاگران این رقابت کشته شده‌اند. نکته جالب توجه در مورد رالی داکار این است که به جز جام قهرمانی، جایزه چشمگیر دیگری ندارد.




مرتبط با : اتومبلیلرانی
برچسب ها : رالی داکار-رالی-ralley-dakar-ماشین-موتور-

نوشته شده توسط shz speed در چهارشنبه 7 بهمن 1394

نظرات (

مطالب پیشین

» مستند موتورسواری Hitting the Apex
» موتورسواران برتر موتو جی پی MotoGP
» قاتلی بنام هوندا 125 (honda 125cc ,CDI 125cc ,CG 125 cc)
» تاریخچه شورلت کامارو (Chevrolet Camaro)
» فورد موستانگ اسب وحشی آمریکایی (Ford Mustang)
» تاریخچه و تاسیس بنلی (Benelli)
» سری جدید عکسهای گروه پسران کورش (پاییز 95)
» تاریخچه ساخت نخستین خودرو
» تاریخچه صنعت خودرو ایران
» تاریخچه و تاسیس بنز (Mercedes-Benz)
» تاریخچه و تاسیس آئودی (Audi)
» راههای افزایش سرعت موتورسواری
» آشنایی و مشخصات موتورهای کراس(Cross) ,تریل(Duall Sport یا Trail) و تریال(Trial)
» تور پاسارگاد سال 95
» مفایسه توربوشارژر و سوپرشارژر

» لیست کامل مطالب ارسالی



جستجو در این وب:

Google      Yahoo      MSN
کد متن افکت دار
نویسندگان :
» shz speed

آمار بازدید :
» تعداد مطالب :
» تعداد نویسندگان :
» آخرین بروز رسانی :
» بازدید امروز :
» بازدید دیروز :
» بازدید این ماه :
» بازدید ماه قبل :
» بازدید کل :
» آخرین بازدید :


لینکستان

برقی میمونم تا برگردی
فدراسیون موتورسواری و اتومبیلرانی ایران
اخبار موتور در ایران و خارج
اخبار فرمول1
بایک نیوز
پرشین موتور
سایت Carnp

.:: لیست کامل لینکستان ::.